Østbanen må vente på ny køreplan

Den nye køreplan med hyppigere afgange og kortere køretid på Østbanen bliver fire måneder forsinket.

Hidtil har meldingen
været, at køreplanen skulle træde i kraft i august umiddelbart
efter sommerferien, men det nye driftsselskab, Regionstog - der
overtog driften fra Lokalbanen ved årsskiftet - har bedt om at
måtte vente til 13. december, der er den nye internationale
skæringsdato for køreplanskift. Det skriver DAGBLADET Køge.- Vi
kan ikke nå at få hele infrastrukturen med spor og signaler klar
til august. Syv nye togsæt byder på mange fordele, men også
nogle udfordringer. En af dem er, at vi skal have uddannet alle
lokoførere i at kunne køre de nye tog, siger administrerende
direktør, Henrik Nørgaard, Regionstog.Østbanen ventes at modtage
fem nye togsæt fra den tyske fabrik, Alstom, i løbet af uge 18,
og desuden er der indgået aftale om, at to togsæt skal overføres
fra Lokalbanen i Nordsjælland. Det betyder, at alle syv togsæt
kan indsættes på Østbanen hen over sommeren. Det er ambitionen,
at alle nye tog tages i brug samtidig, og at de nuværende Y-tog
dermed kan pensioneres efter op mod 35 års drift.Inden
køreplanen kan træde i kraft, er der et par spørgsmål, som skal
afklares: Køge Kommune skal give sin endelige godkendelse af
flere tog i overkørslen ved Teaterbygningen, og den endelige
beslutning om nedlæggelse af eller overlevelse for trinbrættet i
Grubberholm skal træffes. Afklaringen af begge spørgsmål ventes
i løbet af forholdsvis kort tid.Til gengæld for den forsinkede
ikrafttræden har direktøren for Regionstog en god nyhed til
pendlerne på Østbanen. Den særlige sommerkøreplan med reduceret
antal afgange er afskaffet:- Det er vigtigt, at vores kunder
ved, hvornår toget kører. Derfor skal det ikke være nogen
videnskab at læse en køreplan. Togene skal så vidt muligt køre
på samme minuttal og standse ved de samme stationer, og det
regner vi med at gennemføre konsekvent fra næste køreplanskifte.
Og så nytter det ikke noget, at der er en masse undtagelser i
sommertiden, siger Henrik Nørgaard.