Østbanen hægtet af den nye jernbane

I Trafikstyrelsens oplæg til Nybygningsløsningen er der ikke gjort plads til, at Østbanen kan føres frem til det nye trafikknudepunkt i Køge Nord, skriver DAGBLADET Køge.

Køge Station skal fortsat være endestation for Østbanen, når og hvis Folketinget vedtager at bygge den såkaldte nybygningsløsning - en ny jernbane fra Ringsted over Køge Nord til København. Det betyder, at rejsende fra Stevns og Faxe ligesom i dag skal skifte tog på Køge Station for at komme videre til hovedstadsområdet. De kan dog vælge at tage ét af de nye, hurtige regionaltog, der to gange i timen vil tage turen til Københavns Hovedbanegård på blot 24 minutter.Skal de derimod til Ringsted eller Fyn og Jylland, kræver det, at de skifter tog to gange: både i Køge og Køge Nord, der bliver Intercity-station.Da debatten om Nybygningsløsningen sidst var aktuel for otte-ti år siden, var det planen at forlænge Østbanen helt frem til den nye Køge Nord-station. Men Trafikstyrelsen har ændret planer:- Dengang lå Køge Nord omkring Lyngvej på østsiden af motorvejen, men i den nye rapport er stationen dels flyttet længere mod nord, dels er den kommet over på vestsiden af motorvejen. Det gør det vanskeligere at føre sporene frem uden at genere lokalområdet for meget, siger Jesper Seil fra Trafikstyrelsens kommunikationsafdeling.