Omfattende arbejde på vej: Elektriske tog skal køre på Nordvestbanen

Banen mellem Roskilde og Kalundborg skal moderniseres, så mere miljøvenlige tog drevet på elektricitet kan betjene togstrækningen. Det betyder ekspropriationer.

Togene på Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg skal køre på strøm i fremtiden. Arbejdet med at omlægge strækningen begynder nu. Foto: Henning Bagger - Ritzau Scanpix

Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg skal gennemgå et omfattende anlægsarbejde over de næste mange år.

Ligesom den spritnye Ringstedbane skal togstrækningen omlægges, så elektriske tog kan fragte rejsende mere miljøvenligt gennem sjællandske landskaber.

Og det er lidt af en gebommerlig tjans. Den omfattende fornyelse af strækningen ventes først at være færdig i 2027, men allerede nu skal de første forberedelser til tog drevet på el sættes i sving.

- Vi lægger ud med at gøre banen klar til elektrificering og det kommende kørestrømsanlæg. Masterne kræver mere plads langs banen, ligesom vi skal sikre os, at der er plads under broerne til kørestrømsmasterne, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.

El-tog er hurtigere til at komme op og ned i fart. Elektrificeringen er samtidig til gavn for miljøet

Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark

Foruden omlægning til el skal der indføres et helt nyt signalsystem. 

- De mange investeringer på jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg giver togene langt bedre muligheder for at holde køreplanen og indhente eventuelle forsinkelser, fordi el-tog er hurtigere til at komme op og ned i fart. Elektrificeringen er samtidig til gavn for miljøet, og det nye signalsystem reducerer antallet af signalfejl betragteligt, siger Steen Neuchs Vedel.

Ekspropriationer ​​​​uundgåeligt

Fordi den nye og mere moderne Nordvestbane kræver mere plads til et kørestrømsanlæg langs skinnerne, er ekspropriationer en konsekvens for nogle huse og grunde langs strækningen.

- Ekspropriation kan godt være en ubehagelig oplevelse for grundejerne nær banen. Det er heldigvis relativt få, der kan blive omfattet af ekspropriation af hus eller arealer på denne strækning, siger Steen Neuchs Vedel.

De beboere langs banen, der bliver berørt, kan forvente at få besked om dette inden længe. Fredag den 11. januar holdes et mødes i Hvalsøs idrætshal, hvor Ekspropriationskommissionen og Banedanmark vil gennemgå projektet.

Herefter vil Ekspropriationskommissionen foretage besigtigelse af en række ejendomme, der står til at blive berørt. Selve ekspropriationerne vil først ske senere.

Flere borgere langs banen står også til at blive pålagt visse restriktioner for, hvor høje genstande, træer og hække langs banen må være.

Ud over ekspropriering af huse vil omlægningen til strøm også betyde, at der langs banen skal bygges nye broer eller sænke sporet for at få den nødvendige plads i højden. Det arbejde påbegynder Banedanmark inden længe.

Testtoget her, der kører på el, kan nå helt op på 250 kilometer i timen, når de tester den nye jernbane mellem København og Ringsted. Nordvestbanen skal ligeledes betjenes af eltog. Foto: Banedanmark - pressefoto

Et årelangt projekt

Første del af arbejdet bliver det forbedrende arbejde til ekspropriering. Efter husene er blevet revet ned, går Banedanmark i gang med at forny sporene - det ventes at ske i 2020.

Herefter begynder arbejdet med at omlægge banen til elektricitet, og det tager lang tid. At ombygge strækningen mellem Roskilde og Holbæk ventes at tage frem til 2023. Først efter dette påbegynder man elektrificeringen af banen mellem Holbæk og Kalundborg.

Det nye signalsystem skal stå klar i 2026, mens den samlede ombygning af Nordvestbanen ventes at være færdig i 2027.

På Ringstedbanen, der snart står klar til indvielse, vil de elektriske tog kunne nå en hastighed på 250 kilometer i timen. Vi var med på en prøvetur. Se med i indslaget herunder:

02:14

Prøvetur på Ringstedbanen med 250 kilometer i timen. ​​​​

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret