Ombudsmand går ind i sag om syltede borgere

Både minister og Ombudsmanden forlanger svar fra Københavns Kommune om langtrukken sagsbehandling.

Sagen om 216 syge københavnere, der har måttet vente i over et år, før kommunen vil behandle deres sag, får nu Folketingets Ombudsmand til at gribe ind. Det skriver Avisen.dk.

Ombudsmanden har sat en undersøgelse i gang af kommunens 14 måneders ventetid på behandling af ansøgninger om førtidspension.

Ifølge loven skal ansøgninger om førtidspension behandles på tre måneder.

- Vi ved, at der ligger en stor bunke sager, og vi vil gerne høre, hvad kommunen har tænkt sig at gøre i forhold til den her sagspukkel, og hvordan har de tænkt sig at behandle sagerne, forklarer kontorchef Susanne Veiga hos Ombudsmanden til Avisen.dk.

Ombudsmanden reaktion kommer, efter at Avisen.dk har fulgt sagen om Jolanta Jensen og 215 andre syge borgere i København, der har ventet på at få behandlet deres ansøgning om førtidspension.

Siden Avisen.dk afslørede de syltede sager, har Københavns Kommune undskyldt og lovet, at i hvert fald første del af sagsbehandlingen vil ske inden efterårsferien.

Social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen (SF) holder ifølge Avisen.dk et skarpt øje med kommunen i denne sag og kræver en forklaring på, hvad der vil blive gjort for at få behandlet sagerne hurtigst muligt.

Københavns Kommune har indtil nu forklaret de lange sagsbehandlingstider med, at de i december 2012 modtog 10 gange så mange ansøgninger som i en normal måned. Men forklaringen har ikke stillet Ombudsmanden tilfreds.

Ricky Magnussen, der er privat socialrådgiver og repræsenterer fire borgere, der står bag klagen, er begejstret over at have vundet Ombudsmandens interesse.

- Det er en utrolig god nyhed for alle de borgere, der sider i klemme på grund af lange ventetider - ikke bare i Københavns Kommune, men alle mulige andre kommuner i Danmark, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik