Offentligt ansatte overfaldes

Skældsord, trusler og vold fra borgere er et stigende problem for de ansatte i Roskilde Kommune.

Flere og flere møder mellem
borgere og ansatte i Roskilde Kommune udvikler sig så voldsomt,
at kommunens vagter må gribe ind. Enten ved at dæmpe vrede
borgere eller ligefrem pacificere dem med magtanvendelse,
skriver DAGBLADET Roskilde, mandag.Det forklarer chefen for
rådhusserviceafdelingen i Roskilde Kommune, Steen Elhede.-
Mindst en gang om ugen oplever vi, at vore vagter må gå gribe
ind i situationer, som er ved at udvikle sig truende, siger
Steen Elhede.Og netop denne udvikling er også den direkte årsag
til, at Roskilde Kommune udstyrer stadigt flere afdelinger med
egentlige overfaldsalarmer. Tidligere har det kun været på nogle
udvalgte kontorer i socialforvaltningen. Men nu er der også
kommet overfaldsalarmer i eksempelvis borgerservicebutikkerne på
Stændertorvet i Roskilde og i Viby og Jyllinge.I nogle tilfælde
er det kommunens egne vagter, som bliver alarmeret, mens
alarmerne i eksempelvis Viby og Jyllinge går direkte til
politiet.Samtidig vælger kommunen i stadigt flere tilfælde at
placere vagter uden for døren, når kommunens ansatte frygter, at
et møde skal udvikle sig truende eller direkte voldeligt. I de
grelleste tilfælde sidder der en eller to vagter med ved
møderne.Alle kommunens vagter har derfor deltaget i særlige
kurser, hvor de lærer at håndtere tilspidsede situationer.- Alle
vores betjente har været på et grundlæggende vagtkursus, så de
har bevis på, at de har været igennem et studie i eksempelvis
psykologi og konflikthåndtering. Vi må jo i princippet ikke i
fysisk kontakt, men nogle gange må vi jo pacificere - så er der
tale om selvforsvar. Vi forsøger dog altid at prøve at dæmpe
gemytterne, forklarer Steen Elhede.I de tilfælde, hvor vagter er
placeret uden for mødelokaler, er der på forhånd aftalt særlige
kodeord, som vagterne skal reagere på.- Der har den kommunalt
ansatte et kodeord, som vedkommende siger. Så går vores betjent
ind og siger, at nu må vi hellere stoppe samtalen og aftale en
ny tid, fortæller Steen Elhede.