Den 1. juli 2000 mødtes det danske og det svenske regentpar midt på Øresundsbroen, og det markerede åbningen af den faste forbindelse mellem de to lande.
Stor stigning i trafikken
I det første år med den nye forbindelse kørte 2.950.872 biler over den. Det er siden steget gevaldigt. I 2016 var tallet på 7.423.800 biler.
Stigningen i trafikken over broen gik hurtigst i årene 2006-2008.
Derefter aftog stigningen, og der var endda et fald i årene med økonomisk krise, som ramte Danmark hårdere end Sverige.
For godt 14 dage siden blev milepælen med 100.000.000 køretøjer over broen rundet, hvilket blev fejret med blomster.
Tilbagebetalt i 2034
Ifølge Sund & Bælt kostede det 14,8 milliarder kroner i 1990-priser at bygge Øresundsbroen. Det svarer til cirka 24,1 milliarder kroner i 2016-priser.
Hele summen inklusive renter skal betales tilbage af brugerne - det vil sige bilisterne og Banedanmark samt Svenska Banverket.
I 2016 betalte bilisterne 1.346 millioner kroner i broafgift, mens det årlige vederlag for benyttelsen af jernbanen udgjorde 497 millioner kroner.
Tilbagebetalingstiden er 34 år fra åbningen i 2000 og dermed vil Øresundsbron være tilbagebetalt i 2034.
Milepæle på Øresundsbroen
18. september 2000: Bil nummer 1 million.
21. juli 2003: Bil nummer. 10 milioner.
2. maj 2010: Bil nummer 50 millioner.
16. juni 2017: Bil nummer 100 millioner.
Sådan så det ud, da Øresundsbroen blev indviet i 2000: