Foto: Thomas Lekfeldt - Scanpix

Øl-konge med store planer: Satser på tøj og ny chokolade

'Mikkeller' er ikke længere et lille bryghus på Vesterbro. I dag er det en global virksomhed, der breder sig.

Øl-iværksætteren Mikkel Borg Bjergsø har lavet en god forretning.

Han står bag 'Mikkeller', der serverer luksusøl på snart et hav af barer. Han omsætter for omkring en kvart milliard kroner om året, og så er han tilmed kåret som 'Årets Ejerleder' af PwC.

Men han har større planer end det. 

Det skriver Berlingske Business. 

I 2018 vil han nemlig både lave et nyt tøjmærke og producere chokolade. 

Læs også Vesterbros brygmester udvider ølimperium: Syv nye barer

'Et firma, der vil prøve ting af'

Øl-manden har allerede stiftet løbeklubben Mikkeller Running Club, som på rekordtid er blevet en af verdens største med 10.000 medlemmer. 

Og nu vil han altså udvide forretningen yderligere. Også selvom øl ikke umiddelbart rimer på løbesko, t-shirt og kakaobønner:

- Vi er bare sådan et slags firma, der godt kan lide at prøve forskellige ting af. Vi har en kundegruppe, som nærmest er en fangruppe, og som er meget dedikerede til vores brand. Så længe vi ikke laver noget lort, tror jeg godt, vi kan brede os, siger Mikkel Borg Bjergsø til Berlingske Business. 

Læs også Virksomheder bruger København i reklamer: Derfor virker det

Mere madmand end brygger

Den idérige virksomhedsejer står allerede bag flere japanske Ramen-restauranter i København, hvor han udelukkende serverer yndlingsspisen af samme navn - japansk nudelsuppe.

I sommer åbnede han desuden morgenmadsstedet 'Hyggestund' på Vesterbro, og det mexicanske gadekøkken La Neta på Nørrebrogade. 

Men Mikkel Borg Bjergsø har øjensynligt ikke tabt pusten endnu. 

Læs også Verdensklasse: Internationalt medie hylder Nordsjællands mad

Udvider verden over

Det nye tøjmærke kommer til at hedde 'Final Gravity', hvilket også henviser til en øls relative tæthed i forhold til vand, mens chokoladen skal hedde 'Bean Geek', hvilket henviser til... Ja, chokoladebønnerne. 

Hvordan produkterne kommer til at se ud, må man dog vente med at finde ud af. 

Udover sine københavnerprojekter vil Mikkeller-virksomheden desuden udvide globalt med restauranter i hele verden. 

Sidste år åbnede man i Los Angeles, Berlin, Bangkok, Bukarest og Torshavn.

Historien om Mikkeller

I 2010 åbnede den første Mikkeller-bar i København.

Men allerede i 2006 grundlagde Mikkel Borg Bjergsø og Kristian Klarup Keller deres mikrobryggeri efter at have eksperimenteret med deres øl hjemme i køkkenet på Vesterbro. 

I 2016 solgte Mikkel Borg Bjergsø en del af ejerskabet i Mikkeller til den amerikanske kapitalfond Providence Equity, som blandt andet skal hjælpe bryggeren med at erobre de amerikanske øldrikkere. 

Samme år omsatte virksomheden for knapt 200 millioner kroner, og præstererede et overskud efter skat på lidt over 15 millioner kroner. 

I 2012 blev Mikkeller kåret til 'Årets Bar i København'. I den forbindelse besøgte han Lorry - hvor han fortalte om sin internationale succes:

00:46 Luk video