Foto: TV 2 Lorry - arkiv

Øget salg men samme indtjening for bilforhandlere i Hovedstaden

Hos bilforhandlerne i Region Hovedstaden er indtjeningen stagnereret på trods af bedre salg. Ifølge ekspert skyldes det høje lønninger og dyre lokaler.

I det ganske land har bilforhandlere siden årsskiftet nydt godt af et øget salg. Faktisk er salget rekordhøjt, og det burde give større indtjening end tidligere.

Men det er ikke tilfældet i Region Hovedstaden. Ifølge en ny analyse, foretaget af Deloitte og Bilbranchen, har rekordsalget nemlig ikke smittet af på regionens bilforhandlere, hvis resultat per ansat er uændret siden sidste år.

Desuden er Hovedstaden den region, hvor flest bilforhandlere har underskud.

- De københavnske bilforhandlere kæmper fortsat med at tjene penge på bilsalget. I de seneste regnskaber kunne de kun sætte 33.000 kroner i banken for hver ansat. Det er 28 procent mindre end deres sjællandske kolleger og under halvdelen af, hvad jydske og fynske bilforhandlere tjener, siger partner i Deloitte, Jesper Blom, i en pressemeddelelse.

Ifølge Jesper Blom er det særligt det faktum, at der er flere omkostninger forbundet med at drive forhandlervirksomhed i regionen, der gør forskellen.

Her ligger både lønninger og lokaleomkostninger på et højere niveau, end det eksempelvis gør sig gældende i Jylland.

- Der er ingen tvivl om, at der er flere omkostninger forbundet med at sælge biler i København. Samtidig er der kortere afstand mellem forhandlerne, hvilket medfører øget konkurrence. Derfor er det heller ikke overraskende, at Hovedstaden er den region, hvor flest forhandlere realiserer underskud. Det skete for tre ud af 10 forhandlere i det seneste regnskabsår.

Ifølge branchedirektør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, står mange af Hovedstadens forhandlere over for store investeringer for at holde på kunderne:

- Skal forhandlerne øge deres konkurrenceevne, er der ingen tvivl om, at de er nødt til at have fokus på digital innovation. Det gælder bl.a. udviklingen af unikke kundekoncepter, der hører til blandt de vigtigste konkurrencefremmende initiativer. Kunderne orienterer sig mere og mere digitalt, når de køber produkter. Det skal forhandlerne naturligvis kunne matche, siger Thomas Møller Sørensen.

En ny undersøgelse, som Voxmeter har lavet for Bilbranchen, viser samtidig et stort leasingpotentiale i Region Hovedstaden. Dog er bilforhandlernes avance typisk mindre ved leasing, påpeger Thomas Møller Sørensen. Evnen til at holde styr på relevante data om leasingkunder er derfor en vigtig brik for at øge indtjeningen på leasingmarkedet på den lange bane, tilføjer han.