Roskilde Festival vil benytte nudging-teknikken Foto: TV 2 Lorry

Obamarådgiver: Nudging kan mindske madspild

Roskilde Festival kan mindske madspild ved at bruge nudging-teknikker, mener en rådgiver fra Obama-administrationen. CBS, der samarbejder med Roskilde Festival, tænker at bruge teknikkerne.

"Tænk på en gps. Den tillader dig at gå din egen vej, du kan følge den eller lade være, men grundlæggende guider den dig på rette vej. Det er nudging."

Sådan forklarede Barack Obamas rådgiver Cass R. Sunstein begrebet "nudging" for tilhørerne til konferencen Rio til Roskilde i Industriens hus.

Han er til daglig medlem af den amerikanske præsidents analysegruppe inden for intelligent data og kommunikationsteknologier. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

Han var blandt dagens talere, der alle fokuserede på, hvordan Roskilde Festival fremover kan blive en platform for bæredygtige løsninger inden for alt fra affaldssortering til at mindske madspild. Og her kan ikke mindst Cass R. Sunsteins pointer gøre en forskel.

"Nudging kan spille en afgørende rolle for folks beslutninger. Hvis man for eksempel forestiller sig et skilt, der proklamerer "De fleste gør ikke rent, gør rent!" ved vi, at det har langt ringere effekt end et skilt, der fokuserer på den positive vinkel, som "De fleste gør rent. Giver du en hånd?" Simpelthen fordi folk her bedre kan se sig selv gøre en god gerning som en del af helheden," fortalte Cass R. Sunstein.

Nudging er uundgåeligt

Han har i årevis indsamlet data og viden om, hvordan regeringen kan påvirke folk til at træffe beslutninger, de måske ikke engang selv lægger mærke til.

Nudging er ikke bare uundgåeligt, fordi det findes i alt fra indretning og farver til fremgangsmåder, det virker ifølge juraprofessoren i høj grad også.

Han nævnte som eksempler erfaringer med mindre tallerkener, der får folk til at spise mindre. Sms-reminders om et højt mobilforbrug, der kan få folk til at skære ned i slutningen af måneden og taxaer, der lavede en forudindstilling i deres vogne, som ændrede mængden af drikkepenge.

"I amerikanske taxaer var der et forsøg, hvor der var en grundindstilling til drikkepenge på eksempelvis 20, 25 eller 30 pct. Folk kunne frit selv vælge at ændre det beløb, eller de kunne trykke på en af de forudindstillede muligheder. Gennemsnits-drikkepengene var tidligere 15 pct., men efter dette initiativ øgede taxachaufførerne mængden af drikkepenge med 10 pct. i gennemsnit," siger Cass R. Sunstein.

Roskilde Festival vil benytte teknikken

På Roskilde Festival er nudging netop et initiativ, de vil bruge til at skabe mere bæredygtige løsninger.

I 2013 samarbejdede festivallen med CBS om tre projekter. Et der arbejdede med affaldssortering, et der så nærmere på at lave smartere boliger og et, der så på at mindske madspild. Alle tre projekter bliver optimeret og afviklet igen på årets festival.

"Der er flere elementer i nudging-principperne, vi kan bruge. For eksempel at gøre tallerkenstørrelserne mindre eller ændre portionerne for at mindske madspild. Nudging er også en god måde til at få flere til at smide mere i skraldespandene i stedet for ved siden af. Det her med at det i princippet er frivilligt, men at man giver folk god vejledning, er det mest fascinerende ved tankegangen," siger Esben R. Pedersen, professor på CBS og ansvarlig for projektet om madhåndtering til foodculture.dk.