Nyt madmanifest fra Coop skal forbedre danskernes madkultur

Et nyt madmanifest skal udvikle danskernes madkultur ved over de næste 5 år at skaffe et større udvalg af kvalitetsvarer på hylderne i Coops butikker.

Hver fjerde vare i Coops butikker er om 5 år erstattet af nye varer. Der kommer en ny fødevarepris, som skal hylde fællesskabet om maden. Og så bliver der lavet en "Onsdag - god maddag", som skal gøre det nemmere for forbrugere at få et godt hverdagsmåltid.

Det er nogle af nøglebudskaberne i et nyt madmanifest fra Coop, der skal udvikle danskernes madkultur over de kommende år, skriver foodculture.dk.

Manifestet er netop blevet præsenteret til et event i Tivoli i København.

"Vi frygter, at vi er ved at miste noget af den madkultur, vi havde engang. Danskere bruger relativt lidt af den disponible indkomst på fødevarer sammenlignet med nabolande som Sverige, Norge og Finland. Og en stigende gruppe danskere er ligeglade med, hvad de putter i munden. Det vil vi gerne ændre på," siger Jens Visholm, food-direktør i Coop.

10.000 forbrugere involveret i proces

Initiativerne blev sat i søen i januar, da Coops adm. direktør få måneder efter sin tiltrædelse proklamerede, at den danske dagligvarehandel trænger til at blive fornyet ved at fokusere mindre på pris og mere på kvalitet og udvalg.

Siden har Coop lavet en stor undersøgelse blandt 10.000 forbrugere og inviteret eksperter og interesseorganisationer til en stor workshop og konference i maj for at få nogle reaktioner på de foreløbige konklusioner. Blandt de emner, der blev fremlagt var, at Coop fremover vil hjælpe forbrugerne til at sortere emballage.

Thise skal hjælpe til at realisere manifest

En af de virksomheder, der bliver en vigtig del af det kommende madmanifest er Thise Mejeri, der har leveret varer til Coops butikker igennem flere år.

I 2009 lancerede Thise Mejeri den såkaldte Vesterhavsost, der ikke blot satte gang i en rivende udvikling på Thise Mejeri. Den åbnede ifølge salgschef Mogens Poulsen også danskernes øjne for, at der er andre gode oste at vælge end den danske nationalost, Danbo.

"Oste med et egnspræg og med en særlig historie om råvaren er siden blevet meget populære. Det er også baggrunden for, at vores Rav-ost, Thybo-ost og Thyholms-ost er blevet lanceret og har fået den succes, de har, og det har da utvivlsomt været med til at variere og dermed udvikle danskernes interesse for ost," siger Mogens Poulsen.

"Det er ikke kun vores ære, men der er bestemt sket en bevægelse inden for ost de seneste 5-6 år, og derfor er vi rigtig glade for, at Coop nu hjælper til yderligere at udvikle den danske madkultur med dette initiativ.

Det bliver spændende at udvikle produkter sammen i de kommende år," siger Mogens Poulsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik