Helsingør havn Foto: TV 2 Lorry

Nyt fremstød for forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg

Organisationen Greater Copenhagen på vej med trafikudspil: En ny, fast forbindelse over Øresund er altafgørende for fortsat udvikling

Når bestyrelsen for samarbejdsorganisationen Greater Copenhagen mødes onsdag i næste uge, vil formanden og de to næstformand præsentere den for et forslag til et nyt trafikudspil. Sjælland må og skal have flere faste forbindelser. Til Sverige skal der udvides med en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, Kattegatforbindelsen til Jylland skal virkeliggøres, og det samme skal Femern-forbindelsen.

Læs også Borgmester: Her bør vi placere tunnelen til Sverige

-Vi er da ret sikre på, at det går igennem i bestyrelsen. Og når det sker, så skal der bruges kræfter på at påvirke regeringerne i både Danmark og Sverige. Det er jo enorme investeringer og over lang tid, men det er altafgørende, hvis Greater Copenhagen-området skal have en god, fremtidig vækst og udvikling i antallet af jobs, siger Albertslunds borgmester Steen Christiansen, der er formand for Greater Copenhagen.

Greater Copenhagen er en politisk samarbejdsplatform, som består af i alt  79 kommuner og 3 regioner i Skåne, Hovedstaden og Sjælland.  Den er sat i verden for at tage kampen op med byområder som for eksempel Stockholm.

-Vi prioriterer ikke de tre projekter i forhold til hinanden, men de indgår i et trafikpolitisk charter, som vi er enige om, siger Steen Christiansen.

En forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har spøgt længe, og det er en milepæl, når så mange komuner og regioner nu er enige om,  at den har høj prioritet. Det samme gælder forbindelsen til Jylland. Begge projekter koster mange milliarder.

-Det er vigtigt for Sjælland at blive knyttet tættere til særligt det østlige Jylland, forklarer Steen Christiansen og tilføjer:

Hele sigtet er jo, at vi skal kunne blive ved med at tiltræke nye virksomheder til området.

Imens står Greater Copenhagen med et mere akut problem - den svenske grænsekontrol, som i øjeblikket bomber Øresundsintegrationen grundigt tilbage.

-Det er vi meget opmærksomme på,  siger Steen Christiansen og nævner at 15 til 20 procent færre tager toget mellem de to lande på grund af kontrollen.

Læs også Greater Copenhagen: Formandskonflikt løst