Nye regler rammer miljøvenlige lastbiler

En lang række vognmænd i København risikerer at komme i klemme, fordi de har investeret i helt nye lastbiler, der om kort tid kan vise sig at være uanvendelige til det formål, som de er købt til, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten tirsdag.

Vognmændene troede ellers, at de gjorde det rigtige, da de købte
nye biler, som lever op til Københavns Kommunes skærpede
miljøkrav, der træder i kraft til september.

Men nu vil
politikerne i Københavns Borgerrepræsentation også forbyde
lastbiler på over 18 tons i den indre by, hvilket betyder, at
vognmændenes miljøinvesteringer kan ende med at være værdiløse,
da mange af de nye lastbiler vejer mere end 18 tons.

»Vi taler
altså om vognmænd, der har investeret et tocifret millionbeløb i
biler, som nu ikke kan bruges. Det er en uanstændig måde at
behandle et erhverv på,« siger Erik Østergaard, der er direktør
i brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik.

Han
vurderer, at mange hundrede vognmænd på denne måde vil blive
ramt af et forbud mod tunge lastbiler i den indre by.»På visse
biler er der leveringstider på seks eller flere måneder, så min
forventning er, at langt hovedparten af de vognmænd, der kører
inde i byen, allerede har været ude at investere i filtre eller
nye biler.

Det er enormt omfattende,« forklarer Erik Østergaard.
En af de uheldige vognmænd er Henning Christiansen, som er
koncerndirektør i virksomheden SCT Transport. Han har netop
brugt omkring 30 mio. kr. på partikelfiltre og nye lastbiler,
men må nu indstille sig på ikke at kunne bruge bilerne i den
indre by, hvor de fleste ellers skulle være anvendt. Bilerne
vejer alle over 18 tons og bliver dermed højst sandsynligt
forbudt i Københavns centrum fra februar 2009.

»For at opfylde
kravet til at køre i miljøzonen har vi på nuværende tidspunkt
fået leveret 20 nye biler og har yderligere 10 biler i ordre.
Samtidig har vi bestilt partikelfiltre til 30 lastbiler, men
ingen af bilerne kan bruges. Det drejer sig altså om 60 biler,
som vi havde regnet med at kunne bruge i det indre København,«
fortæller Henning Christiansen.