00:32

Foto: TV 2 Lorry

1 af 2

Nye perrondøre skal sikre mere stabil drift

De 12 overjordiske stationer på metroen har fået nye perrondøre. Dørene erstatter det gamle sikkerhedssystem, der var alt for fintfølende.

Der var problemer med, at de gamle sensorer var alt for sensitive.

Meningen med sensorerne var, at de skulle stoppe metrotogene, hvis en person eller genstand faldt ned på skinnerne.

Men sensorerne blokkerede også, hvis bare en avis flagerede forbi. Og det skabte en masse unødige stop og forsinkelser.

- Når man ikke har afbrydelserne, fordi sikkerhedssystemet tager fejl og tror, at der er en afbrydelser af togdriften, så kan togene kører lidt tættere på hinanden og med en højere regularitet. Og det er det, som passagerene kan mærke, som at togene kommer hurtigere og mere til tiden, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør for Metroselskabet til TV 2 Lorry.

Derfor valgte Metroselskabet at udskifte samtlige overjordiske døre til dem, man kender fra de øvrige stationer.

De nye perrondøre skal nu sikre en mere stabel drift og give plads til flere passagerer.