Nye motorveje på venteliste.

En række storstilede, grydeklare motorvejsprojekter i hele landet risikerer at blive sat på venteliste, fordi der aktuelt »kun« er syv mia. kr. tilbage i den infrastrukturfond på 94 mia. kr., som et bredt flertal i Folketinget for et halvt år siden afsatte til massive trafikinvesteringer frem mod 2020 i først og fremmest jernbanen, skriver Berlingske Tidende.

Trafikpolitikerne skal derfor ud i benhårde prioriteringer, når
de til efteråret bliver tvunget til at vælge og vrage blandt
flere beslutningsklare udbygningsprojekter for f.eks.
Vejlefjordbroen, Køge Bugt Motorvejen, Helsingørmotorvejen, den
vestfynske motorvej, Motorring 4 i hovedstadsområdet og Brande
Omfartsvej, som tilsammen koster omkring 12 mia. kr. Så sent som
i går blev et konkret projekt for en længe planlagt udbygning af
Helsingørmotorvejen med to ekstra spor mellem Isterød og
Øverødvej sendt til otte ugers offentlig høring.

Når borgerne
bliver bedt om at tage stilling til den 1,7 mia. kr. dyre
vejudbygning midt i sommerferien, hænger det netop sammen med,
at projektet skal være klar til at indgå i efterårets politiske
forhandlinger.

En udbygning af Helsingørmotorvejen vil spare de
op til 79.000 daglige bilister på den seks kilometer lange
strækning for tilsammen 900 timers spildtid i bilkøer dagligt.
Men selv om regeringen erkender, at der er klart behov for at
udbygge den nordsjællandske motorvejsstrækning, som er ramt af
kritisk trængsel i myldretiden, kan transportminister Lars
Barfoed (K) ikke garantere, at projektet bliver vedtaget til
efteråret.

»Det burde ikke komme bag på nogen, at der ikke er
råd til at gennemføre alle de vejprojekter, som bliver undersøgt
i øjeblikket. Det meldte vi allerede ud i januar, da vi
besluttede at disponere 87 ud af de 94 mia. kr. Så vi må
prioritere og skubbe nogle af projekterne, indtil der rulles
flere penge ind i infrastrukturfonden,« siger Lars Barfoed. En
udbygning af Helsingørmotorvejen står højt på Venstres
ønskeseddel, men trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen siger,
at det ikke er sikkert, at projektet kommer med i denne omgang.

»Der skal jo prioriteres, og en udbygning af Vejlefjordbroen,
den vestfynske motorvej og Køge Bugt Motorvejen står også meget
højt på vores ønskeliste. Så der er stærkt behov for at finde
nogle flere penge i de kommende år, da vi skal følge op på den
store trafikaftale i 2011,« siger Kristian Pihl Lorentzen. SF
ser helst, at Helsingørmotorvejen ikke udbygges.

»Vi vil gerne
være med til at forbedre trafiksikkerheden på den halvfarlige
vej. Men når Kystbanen kommer til at fungere, får vi måske ikke
brug for at udbygge med ekstra spor,« siger trafikordfører Pia
Olsen Dyhr. Folketinget har allerede vedtaget, at
Helsingørmotorvejen skal forsynes med såkaldt intelligent
trafikledelse, f.eks. elektronisk skiltning.