De nye bycykler har været på tegnebrættet siden 2008. Planen og økonomien ventes vedtaget i slutningen af 2011, men miljø- og teknikborgmester i København, Bo Asmus Kjeldgaard (SF), anslår overfor Urban, 'at det ikke vil blive dyrere, end hvad kommunen betaler til den kollektive trafik' - hvilket er en femmer pr. kunde eller 30 mio. kr.
I et notat fra Center for Trafik fra juni 2010 står der, at nye kvalitetsbycykler kan løbe op i omkring 20-30.000 kr. pr. stk, og der skal være 4-5.000 af dem.
Indtil videre er det kun Frederiksberg og Københavns kommuner, der er med i projektet, men i samarbejde med DSB kan cykelsystemet nemt udvikles i andre byer også, mener de i hovedstaden.
»Økonomien skal selvfølgelig være retfærdig - dvs. hvis cyklerne også skal stå i kommunerne uden for København, skal økonomien muligvis deles med dem,« siger Bo Asmus Kjeldgaard.
Hele 37 pct. af pendlerne tager cyklen med i toget. Og DSB's motivation er kundernes ønsker, siger salgsdirektør for DSB S-tog Niklas Maschall til Urban.
»Det har været en succes at lade kunderne tage cyklen gratis med i S-toget, og vi vil gerne gøre det nemmere for pendlerne - og få flere med toget - hvis systemet kan udvikles, så det er fordelagtigt for os.«
Man regner med, at cyklerne skal stå på stationer og ved knudepunkter, og at en testperiode foretages på Frederiksberg i midten af 2012. Og selv om de fleste på Frederiksberg har en cykel, siger chef for Vej og Park Jan Bøge Sørensen, 'at mange Frederiksberg-borgere pendler ud fra København', og derfor kan slippe for at tage cyklen med i toget.
Men erfaringer fra andre byer har vist, at det kan være svært at få økomien i den positive retning. Og derfor kommer udviklingschef i Metroselskabet Rebekka Nymark med et forslag:
»Vi vil meget gerne være med. For vi bør jo samle alle stærke kræfter, så vi kan udvikle et solidt bycykelsystem til gavn for alle.«