Foto: TV 2 Lorry

Nye busser har slagteriaffald i tanken

To Movia-buslinjer i hovedstadsområdet bliver CO2-frie fra på søndag

-Kom en tiger i tanken. Sådan lød en reklame i sin tid for benzinfirmaet Esso. Nu kan Movia omskrive sloganet til noget i stil med "Kom en død ko i tanken". For fra på søndag indfører selskabet 25 nye CO2-frie busser, der kører på syntetisk brændstof - fremstillet af slagteri-affald.

Det er buslinjerne 600S og 390R, der fremover skal betjenes af de nye, miljøvenlige busser, som samtidig er mere støjsvage end de busser, der i dag kører på regionens veje.

 -Jeg er rigtig glad for, at vi nu ruller ud med busser, som er meget miljøvenlige. Det går fint i tråd med Region Hovedstadens ambition om at den kollektive trafik i fremtiden skal være fossilfri. Og når vi ud over at hjælpe miljøet også øger komforten for de mange, som hver dag pendler med linje 600S, er det virkelig positivt", siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen.

Linjerne 600 S og 390R

  • Der er over 2,8 mio. passagerer der kører med linje 600S om året.
  • Knap 500.000 passagerer kører med linje 390R om året
  • 600S kører fra Hillerød over Roskilde til Hundige og er den travleste af de to linjer, mens 390R kører ruten Helsingør til Helsinge.
  • Fra 11. december 2016 er det Arriva Danmark A/S, der varetager kørslen på 600S, mens Umove A/S varetager kørslen på linje 390R.

 

Læs også Forurenende 5A: Måleapparatet stod af

Det er ikke kun det overordnede miljø, der får gavn af de nye busser. De bliver også mere behagelige for passagererne at køre i. De nye busser indeholder en række opgraderinger i forhold til de tidligere busser, som øger komforten. Busserne på begge linjer har USB stik, så man kan oplade sin telefon på farten, individuelt læselys, og stofbeklædte lofter og vægge, som reducere indvendig støj.