Foto: TV2/Lorry

Nydanske firmaer er bedre til at sælge til udlandet

Men pæredanske iværksættere har det med at fokusere på den hjemlige andedam, lyder det fra videnscenter.

Iværksættere med indvandrerbaggrund fra vestlige lande bidrager mere til eksporten end etnisk danske iværksættere. Det skriver Politiken.

Nye tal fra Danmarks Statistik og det offentlige viden- og rådgivningscenter Etnisk Erhvervsfremme viser, at nydanske iværksættere fra vestlige lande i 2012 i snit eksporterede for 419.000 kroner.

Det er 40 procent mere end iværksættere med etnisk dansk baggrund.

Og mens 14 procent af omsætningen blandt pæredanske iværksættere kommer fra salg i andre lande, er andelen 26 procent blandt iværksættere med indvandrerbaggrund fra vestlige lande.

Iværksættere med indvandrerbaggrund har et mere globalt udsyn

- Typisk fokuserer etnisk danske iværksættere på den hjemlige andedam og på, hvordan de udvikler virksomheden på hjemmemarkedet, siger Mette Boel, centerchef i Etnisk Erhvervsfremme, til Politiken.

- Iværksættere med indvandrerbaggrund har typisk et mere globalt udsyn og venner og familie andre steder i verden.

- Det ligger på en anden måde i deres opdragelse, at man kan flytte rundt på mennesker og produkter, tilføjer hun.

Undersøgelsen omfatter de 50.000 virksomheder, der blev etableret mellem 2006 og 2010. Tallene viser, at nydanske iværksættere i højere grad end etnisk danske iværksættere knækker nakken.

Kom til Danmark i 2001 som udvekslingsstudent

Men dem, der overlever, får til gengæld langt hurtigere gang i eksporten.

En af de succesrige iværksættere er libanesisk-franske Jean-Marc Ferran, der kom til Danmark i 2001 som udvekslingsstudent på Danmarks Tekniske Universitet.

- Jeg skulle have været i Danmark i fem måneder, men nu har jeg været her i 12 år, har eget firma og et barn på vej. Det var egentlig ikke meningen, men Danmark viste sig at være et meget attraktivt sted at være, siger han til Politiken.

Jean-Marc Ferran stiftede i 2010 virksomheden Qualiance, der indsamler og analyserer kliniske data for medicinalindustrien.

På tre et halvt år har han tiltrukket kunder og dermed udenlandsk kapital fra Schweiz, Belgien, Frankrig, Sverige og Tyskland.