Højresvingsulykker sker i dagslys og tørt føre

En ny undersøgelse af højresvingsulykker viser, at de især sker i firbenede vejkryds i dagslys og i tørt føre.

Vejdirektoratet har netop offentliggjort en ny undersøgelse af højresvingsulykker, der er sket inden for en 10-årig periode fra 2006-2015.

Undersøgelsen viser, at ulykkerne især sker i de såkaldte firbenede, signalregulerede kryds i byer.

Læs også Københavns otte farligste vejkryds

- Der er fortsat udfordringer med højresvingsulykker, lyder det fra Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets afdeling for Trafiksikkerhed og cykling.

Sammenstød mellem personbiler og cyklister
Når der er tale om højresvingsulykker, er det ofte ulykker mellem svingende lastbiler og ligeudkørende cykler.

Der sker flest højresvingsulykker mellem personbiler og cyklister, men disse er ofte ikke så alvorlige, som når lastbiler er involveret, oplyser Vejdirektoratet.

Disse forhold kan have indflydelse på højresvingsulykker

  • Lastbilens spejle er forkert indstillede eller beskidte
  • Udsynet gennem forruden er for dårligt
  • Lastbilchaufføren bruger ikke tilstrækkelig tid til at orientere sig
  • Stopstreger ved kryds er ikke trukket fem meter tilbage

Ifølge Vejdirektoratets dødsulykesstatistik fra 2010-2013 er de væsentligste forhold, som har haft indflydelse på, hvordan højresvingsulykkens opstår.

Ulykkestal for højresvingsulykker
Antal dræbte og tilskadekomne cyklister i ulykker med højresvingende lastbiler, 2005-2017. Tallene er landsdækkende.