Kronprinsen var der, Overborgmesteren var der, kulturchefen var der – og det samme var omkring 250 andre fra politiet, flyselskaberne, byggebranchen og diverse andre myndigheder.
Alle ville se den nye udvidelse til Københavns Lufthavn, Finger E, der skal hjælpe lufthavnen med at gå fra omkring 30 millioner rejsende om året til hele 40 millioner. Og allerede på torsdag bliver den nye udvidelse taget i brug, når det første fly lander.
- Med Finger E runder vi en afgørende milepæl i arbejdet med at skabe fremtidens bæredygtige lufthavn til gavn for Danmark. På verdensplan ser vi i de kommende årtier frem mod en vækst i antallet af flyrejsende. Her er det vores samfundsopgave som lufthavn at skabe plads til at udenlandske forretningsfolk, turister og for eksempel studerende kan komme til Danmark – og at vi selv kan rejse ud i verden, siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør.
Det var helt naturligt, at det er kronprins Frederik, der skulle klippe snoren i dagens anledning, for der nærmest en tradition for kongelig deltagelse ved byggebegivenheder i lufthavnen.
- Det var Kong Frederik den 9., der indviede Terminal 2 i 1960, og da terminal 3 skulle indvies i 1998, havde vi en lidt yngre kronprins Frederik til det. Så jeg er rigtigt glad for, at han ville føre traditionen videre, siger Thomas Woldbye.
Klimaneutral lufthavn
Det er ikke kun flere passagerer, der er målet for lufthavnen, de har også en ambition om, at væksten skal følges op med et ambitiøst klimakompensationsprogram. Allerede fra i år er lufthavnen for eksempel klimaneutral.
- Med den grønne omstilling af luftfarten arbejder vi hen imod til både mindre støj og mindre udledning. Vores eget mål er at være helt uden CO2-udledning i 2030 og samarbejde med flyselskaberne om at reducere flyenes udledning med 30 procent, siger Thomas Woldbye.
Samspillet mellem vækst og klima er noget, der behager overborgmesteren i Københavns Kommune.
- Københavns Lufthavn er vigtig for hele landet, og vi er afhængige af gode forbindelser til resten af verden – også via flyforbindelser. Vi ser frem til at samarbejde med lufthavnen i forhold til at nå målet om at være helt fri for CO-2 udledning i 2030. Det er ambitiøst, siger Frank Jensen.
Navnet kom af, at Københavns Lufthavn allerede havde en Finger A, B, C, D og F. Så valget kom meget naturligt.
De rejsende kan få syn for sagen, når Finger E tages i normal drift den 6. juni. Første ankomst bliver et SAS-fly klokken 10:30.