Ny trafikring uden om København

Ny trafikring fra Nordsjælland til Køge skal afhjælpe trængslen på vejene omkring København. Transportminister Lars Barfoed (K) er klar til at bruge otte milliarder kroner på projektet. S støtter visionerne, mens DF er skeptiske. Det erfarer Berlingske Tidende.

Bilister i og omkring København kan
se frem til færre køer og mindre ventetid på hovedstadens hårdt
prøvede motorveje. Transportminister Lars Barfoed (K) er klar
til at realisere planerne om en Ring 5, der skal strække sig
over 70 kilometer fra Helsingør-motorvejen til Køge og dermed
lede en del af den tunge trafik uden om København. »Jeg ønsker
at sætte analysearbejdet i gang nu, så vi kan arbejde mod en
realisering af projektet,« siger Lars Barfoed. Ifølge Lars
Barfoed skal Ring 5-projektet afhjælpe det trafikale kaos med
trængsel og kødannelser, mange oplever, når de skal frem og
tilbage til hovedstaden. »Det er og bliver i hovedstadsområdet,
der bliver trængsel de kommende år. Vi skal skabe bedre
muligheder for at komme rundt om København, fordi det vil skabe
bedre forhold ind mod byen. Det er den største trafikpolitiske
udfordring de næste ti år,« siger Lars Barfoed. Han forventer,
at analysearbejdet vil tage to år, hvorefter der kan tages en
politisk beslutning om projektet. Ifølge beregninger fra
Transportministeriet vil Ring 5 koste omkring otte mia. kr., men
det er ifølge Lars Barfoed ingenting i forhold til de tab,
samfundet lider, når folk eksempelvis holder i kø. Beregningerne
foretaget af Region Hovedstaden viser, at samfundet i 2015 vil
tabe 11 mia. kr. om året på grund af trængselsproblemerne. Det
skriver Berlingske Tidende. Udover Ring 5-projektet mener Lars
Barfoed også, at en havnetunnel i København vil aflaste det
trafikale kaos, bilisterne oplever i myldretiden i dag. Derfor
skal analysearbejdet med en havnetunnel også iværksættes.
Transportministerens visioner møder opbakning hos Venstre og
Socialdemokraterne, mens Dansk Folkeparti og SF er skeptiske.
»Med Femern-forbindelsen er det helt nødvendigt, vi får de tunge
transportmidler uden om København. Der vil være komme et boom i
transport fra Tyskland over Sjælland til Sverige, som vi skal
have væk fra byen,« siger Magnus Heunicke, trafikordfører for
Socialdemokraterne. »En lang række projekter står foran Ring 5.
Det er ikke et presserende problem lige nu, og jeg synes ikke,
det er noget, vi skal gå i gang med inden for de nærmeste par
år,« siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk
Folkeparti. Første spadestik til en kommende Ring 5 afhænger
udover en politisk beslutning efter analysearbejdet også af,
hvor fremskredne de andre store vejarbejder er på det
københavnske motorvejsnet. Det skriver Berlingske Tidende.