Arkivfoto Foto: TV2/Lorry

Ny sladretjeneste afslører alvorlige svigt

I løbet af knap halvandet år har whistleblower-ordningen i København modtaget 62 henvendelser. Det viser en opgørelse fra Borgerrådgiveren i København, som Avisen.dk har fået indsigt i.

Sagerne drejer sig alle om ulovligheder, omsorgssvigt og økonomisk misbrug. Én sag er endt med en politianmeldelse.

"En del af sagerne har en meget alvorlig karakter. Det kan for eksempel være sager om indkøb, der er meget dyrere, end de burde have været eller sager, hvor medarbejdere uberettiget har tilegnet sig penge fra borgerne," siger borgerrådgiver Johan Busse til Avisen.dk.

Avisen.dk erfarer, at det i mindst ét tilfælde har drejet sig om et beløb på mellem 50.000 og 75.000 kroner.

Blandt de 62 henvendelser er en sag om Bostedet Møllen fra 2012.

Københavns Kommune var flere gange blevet advaret om videoovervågning, aflåste døre og om manglende indberetning af magtanvendelse over for borgere.

Medlem af Borgerrådgiverudvalget i København Finn Rudaizky (DF) mener, at antallet af alvorlige sager sætter en fed streg under behovet for sådan en ordning.

"Jeg er selv lidt overrasket over, at behovet i virkeligheden er så stort. Det er utrolig vigtigt, der er den mulighed. Det her tyder på, at folk ikke er bange for at henvende sig den vej, når der foregår noget decideret ulovligt og kriminelt," siger Finn Rudaizky til Avisen.dk