02:59

Dansk Industri i Hovedstaden mener det er nødvendigt med en ny Ring 5 Syd mellem Køge og Frederikssund, hvis man for alvor skal trængselsproblemerne til livs i hovedstadsområdet.

Dansk Industri: Ny ringvej skal lette trængslen

Bilister, der skal rundt om byen - "på tværs" af de store indfaldsveje - sidder i lange køer. Dansk Industri forslår, at der bliver bygget en Ring 5.

Busselskabet Keolis er dobbelt ramt af den trængsel, der opstår, fordi der tit er lange køer på vejene rundt om København - og på tværs af de store færdelsesårer, der går ind og ud af byen. 

Medarbejderne mærker både trængslen, når de pendler til og fra arbejde, og når selskabets busser kører på de tværgående veje.

- Det er jo et stort irritationsmoment i det daglige, siger David Nybo, som er værkfører på et af selskabets værksteder.

Administrerende direktør Peter Lanng Nielsen istemmer: 

- Vi kører med busser og de bliver jo forsinkede, og vi spilder både hinandens og de offentliges midler på at sidde i kø, siger han til TV 2 Lorry.

Læs også Folketingsmedlemmer og borgmestre i fælles front: Her er Nordsjællands nye trafikmafia

DI vil have en Ring 5  

Ifølge Dansk Industris forslag skal den nye Ring 5 Syd begynde ved Køge og slutte ved Ballerup - de opererer stadig med to forskellige linjeføringer.

En opgørelse fra DI viser, at trængslen hvert år koster hovedstadsområdet 13 milliarder kroner.  Det betyder ifølge direktøren, at en ny ringvej hurtigt vil betale sig hjem på grund af samfundsøkonomiske gevinster.

- Det koster dyrt for den enkelte, for virksomhederne og for samfundet som sådan. Ultimativt kan det betyde et tab af arbejdspladser, hvis virksomhederne flytter. Det bliver jo ikke nødvednigvis til Danmark, det kan også blive til udlandet, siger Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri, til TV 2 Lorry.

Læs også Borgmestre efter ministermøde: Trafikplanen er død

En prognose fra Region Hovedstaden viste, at bilisterne i 2015 sammenlagt spildte næsten 17 millioner timer i kø.

I 2030 vil det tal være steget til over 33 millioner timer. Trængslen vil i perioden stige med 149 procent. Der er altså udsigt til endnu længere køer.

- For at trafikken ikke skal sande til, bliver nødt til at bygge en yderligere ringvej, siger Michael Svane.

En undersøgelse blandt 40 erhvervsledere i Hovedstadsområdet viste for nylig, at netop dårlige trafikforhold er en af de allerstørste barrierer for væksten i området. Keolis håber, at politikerne finder pengene til den nye ringvej.

-  Så vi får skabt en infrasturkur, som gør, at vi let kan komme på arbejde, og vores varer eller ydelser kan leveres uden problemer, siger Peter Lanng Nielsen.

Læs også Her er Vestegnens nye trafikmafia

Trafikmafia på Vestegnen er positive 

I Trafikpolitisk Forum Vestegnen arbejder folketingspolitikere, borgmestre og lokale politikere på tværs af partierne for at få trafikinvesteringer til vestegnen. Her bliver forslaget godt modtaget.

- Er der noget, som virkelig kunne gøre, at tusindvis af mennesker ikke skal leve i det helvede, det er, hver dag at have trafikstøj udenfor vinduerne - smog, køer og larm fra biltafikken ude på vejene nær deres boliger - så er det, at vi får en Ring 5. Så tusindvis af biler og tung transport kan komme uden om København og Københavns omegn, siger Morten Bødskov, som er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet og aktiv i Trafikpolitisk Forum Vestegenen. 

David Nyboe fra busselskabet Keolis håber bare på færre irriterende timer i kø.

- Der kan man kan jo bare sidde sammen med alle de andre og være utålmodig, siger David Nyboe.