Sådan ser metrobyggepladserne ud - set fra oven

02:33

Nu er metroens boremaskiner gennem den absolut mest krævende strækning på den nye metrocityring.

1 af 2

Ny rapport: Metroens naboer kommer til at tjene kassen

År med støj og støv bliver belønnet i sidste ende - metroens naboer får stor gevinst af de nye stationer

De har levet med det i årevis. Og det skal leve med det en rum tid endnu - støj, støv og tung trafik. Naboerne til Københavns mange metrobyggepladser har næppe haft det sjovt, når bygeaktiviteten har stået på sit højeste - men nu hænger en dugfrisk rapport fra Krakfonden en stor, saftig gulerod op foran alle naboerne: Deres lejligheder vil stige markant i pris, og deres levevilkår vil generelt blive forbedret, lyder konklusionen.

-Metroens udvidelse betyder rigtig meget for priserne på de boliger, der ligger tæt på City-ringen, forklarer Ninette Pilegaard, som er en af forskerne bag rapporten, der er udgivet af Kraks Fond Byforskning.

 

  Foto: Metroselskabet

 

Læs også Se metrobyggepladserne fra oven

 

Af rapporten fremgår det, at områder som for eksempel Sydhavnen og Nørrebro  får størst gevinst at naboskabet til metroen. Forskerne har regnet ud, hvordan boligpriserne i hovedstaden vil flytte sig i forhold til  hinanden og i de to områder regner man altså med at boligpriserne i forhold til andre områder af byen flytter sig  mellem  7,86 og hele 13,86 procent i positiv retning.  Det kan så til gengæld betyde, at dem, der bor længst væk fra de nye metrostationer - de vil opleve et fald.

Færre biler

De nye metrostationer kommer til at tiltrække flere højtuddannede indbyggere, og når folk bor i nærheden af en metrostation, så vil de - i hvert fald ifølge Kraks rapport - også være mere tilbøjelige til at skrotte bilen. Overordnet set forventer forskerne, at antallet af bilejere i København vil falde med to-tre procent som følge af metroen.

Læs også Se metrobyggepladserne fra oven

 -Vi kan  se, at når boligpriserne stiger omkring metroudvidelsen, så vil højtuddannede københavnere hellere gå på kompromis og flytte tættere på den nye metroting - også hvis det skal betyde, at de skal undvære bilen, forklarer Ismir Mulalic, der er ansvarlig for rapporten om metroens betydning.

Det forventes i den forbindelse, at 3,1 procent af husholdningerne vil opgive bil nummer to - og forskerne bag rapporten understreger, at tallene gælder for hele storkøbenhavn.

TV2Lorry.dks serie om de store byggeprojekter i København - Bag Plankeværket - tager dig også besøg på metroprojektet. Det kan du opleve her.