Menneskemylder på grund af forsinkelser og aflysninger er langt fra et sjældent syn på stationerne langs Kystbanen. Det vil seks borgmestre nu gøre noget ved. Foto: Carsten Gregersen - Ritzau Scanpix

Ny rapport afslører: Sådan kan Kystbanen forbedres

Seks borgmestre, hvis kommuner ligger langs Kystbanestrækningen, har bedt COWI undersøge, hvordan Kystbanen bliver bedre. - Rettidigheden skal op, lyder det.

For mange forsinkelser og for uregelmæssig drift på jernbanestrækningen Kystbanen har nu fået seks borgmestre til at reagere.

Borgmestrene fra Helsingør, Fredensborg, Hillerød, Gribskov, Frederikssund og Halsnæs kommuner har bedt rådgivningsvirksomheden COWI om at lave en analyse af, hvordan Kystbanen kan forbedres.

- Det sker som følge af, at der har været en utilfredshed der har været i rigtig mange år om Kystbanens rettidighed. Der har vi bedt COWI om at udarbejde denne her rapport, og de er kommet med seks anbefalinger, siger Thomas Lykke Petersen, soc.dem., der er borgmester i Fredensborg Kommune.

I rapporten, som TV 2 Lorry er i besiddelse af, placerer COWI også ansvaret for de mange forsinkelser. Her viser COWIs analyser, at Banedanmark og DSB deler ansvaret ligeligt, mens problemer med togdriften på den svenske side af sundet tegner sig for den sidste del.

01:59

Cowi giver bud på løsning af Kystbane-problemer

Luk video

Forsinkelser og aflysninger skyldes primært fejl på materiel

Rapporten konkluderer, at de væsentligste årsager til forsinkelser og aflysninger er fejl på DSBs tog, fejl på Banedanmarks signaler langs strækningen og påvirkningen fra andre forsinkede tog.

På baggrund af rapporten fremsætter COWI en række tiltag, som kan forbedre togdriften på kort sigt.

- Det vi kan se ud af anbefalingerne er, at der skal satses endnu mere på vedligeholdelse og på mere personale. Vi håber, at rettidigheden kan komme op – og gerne op til det, som DSB og Banedanmark har lovet, siger Thomas Lykke Petersen.

Det er dog ikke kommunerne, der bestemmer, om der skal afsættes flere penge til at udføre de anbefalinger, som COWI kommer med.

Derfor vil de seks borgmestre nu kæmpe hårdt for, at der bliver lyttet i Folketinget.

- Der er ingen tvivl om, at det er regeringen, der skal til lommerne omkring sporarbejder og reparationer. Men det er ikke milliarder, vi er ude i. Som jeg læser rapporten er det mindre investeringer, som rent faktisk kan være med til at løse det her problem, siger Henrik Møller, soc.dem., som er konstitueret borgmester i Helsingør Kommune.

Banedanmark har sendt TV 2 Lorry et skriftligt svar: 

"Banedanmark hilser altid forslag til forbedringer på Kystbanen velkomment. Vi ser frem til at nærlæse rapporten og dens konklusioner. Transportministeriet er netop i gang med at analysere kapacitetsudfordringerne for togdriften i hovedstadsområdet, herunder hvordan der sikres en mere stabil togdrift på Kystbanen til gavn for passagererne. Det arbejde bliver afsluttet her i efteråret, og vi afventer analysens resultater og det videre forløb.”

Her er de seks anbefalinger til en bedre Kystbane på kort sigt:

Anbefalinger til forbedring af regulariteten på kort sigt

De kortsigtede tiltag kan umiddelbart sættes i værk. Disse tiltag omfatter i prioriteret rækkefølge:

Anbefaling 1: DSB skal fortsætte målrettet og forebyggende vedligeholdelse af materiel. Dette tiltag vil reducere de 20-25 % af årsagerne til forsinkelserne, der tilskrives fejl på materiel.

Anbefaling 2: Banedanmark skal indsætte ekstra personaleressourcer til vedligehold af signaler, så fejl hurtigere kan rettes og normal drift genoptages. Dette vil reducere de 20-25 % af forsinkelserne, der skyldes signalfejl.

Anbefaling 3: DSB skal medvirke til at reducere antallet af sikringsfejl ved minimering af brugen af magnetskinnebremsen. Dette tiltag vil reducere de 10 % af forsinkelser, der skyldes fejl på sporerne.

Anbefaling 4: Banedanmark skal opstille procedurer for håndtering af forsinkelser, så prioritering og håndtering bliver ens, når der opstår forsinkelser. Dette tiltag vil reducere de 10 % af forsinkelserne, der opstår som følge af problemer med styring.

Anbefaling 5: DSB skal sikre gode vendetider uden konflikter mellem ind- og ud-kørende tog i ny køreplan. Aktiviteten vil reducere de 10-15 % af forsinkelserne, der skyldes trafikforhold.

Anbefaling 6: DSB skal opstille rangerplan for Østerport og Københavns Hovedbanegård. Aktiviteten vil reducere de ca. 10 % af forsinkelserne, der skyldes trafikstyring.

Kilde: COWI Kystbanerapport
Se mere