Regeringen tager første skridt mod en ny motorvej i hovedstaden

Regeringen igangsætter forundersøgelser af en ny motorvej mellem Køge og Frederikssundmotorvejen.

En ny motorvej mellem sammenfletningen af Vest- og Sydmotorvejen og Frederikssundmotorvejen er på tegnebrættet. Foto: Dennis Lehmann - Ritzau Scanpix

Endnu en motorvej er på tegnebrættet i hovedstaden.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet offentliggør i en pressemeddelelse, at regeringen sætter gang i en forundersøgelse af en ny motorvej.

Efter planen skal den nye motorvej løbe fra området omkring Vest- og Sydmotorvejenes sammenfletning ved Køge til Frederikssundmotorvejen. Det er en del af den strækning, som også kendes som Ring 5.

- Biltrafikken på Sjælland stiger kraftigt i disse år, og det koster samfundet rigtig mange penge, når vi spilder tiden på at holde i kø. Vores undersøgelser viser, at det på sigt ikke vil være nok at udvide de eksisterende motorveje i ringforbindelserne for at afhjælpe det pres, der er på vejene, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance

- Derfor vil vi nu undersøge mulighederne for at lave en ny motorvej, der kan lede noget af trafikken uden om København.

Tidligere undersøgelser: Koster op mod seks milliarder

Sammen med regeringen er kommunerne Høje Taastrup, Ishøj, Ballerup, Køge og Vallensbæk samt Region Hovedstaden involveret i planerne.

I december 2013 udarbejdede Vejdirektoratet analyser af forskellige scenarier for en motorvejsforbindelse i Ring 5-korridoren.

I analysen skønnede Vejdirektoratet, at en sydlig Ring 5-motorvej mellem Køge og Frederikssundmotorvejen ville koste mellem et sted mellem 4-6,6 milliarder kroner i anlægssum.

Både ministerens forslag samt prisen for en motorvej får kritik fra miljøorganisationen NOAH.

- NOAH-Trafik finder det meningsløst, at bruge så mange penge på et anlæg, der vil lægge beslag på store arealer, forøge støjbelastningen, der i forvejen er voldsom i Storkøbenhavn og undergrave den kollektive trafik. Et sådant anlæg er også i modstrid med ambitioner om at reducere energiforbruget og CO2-udslippet, siger Ivan Lund Pedersen, der er talsperson for NOAH-Trafik.

- Hvis man råder over et sådant beløb bør det bruges til give befolkningen et bedre kollektivt trafiktilbud. Det sal ikke bruges til at næsten tomme pendlerbiler kommer en smule hurtigere frem. Der er i gennemsnit kun 1,05 person i de pendlerbiler, der er tale om. 

Lange udsigter

Udsigterne til en eventuel motorvej er dog lange.

Resultaterne af den forundersøgelse, som regeringen og kommunerne nu vil sætte i gang, forventes ifølge Transportministeriet at ligge klar om to år. 

Først herefter er man tilstrækkeligt rustet til at kunne træffe en beslutning om, hvorvidt opførelsen af en motorvej skal realiseres.

Ole Birk Olesen understreger dog over for Berlingske, at regeringen sætter gang i forundersøgelsen, fordi den tror på projektet.

I en video på regeringens twitter-side siger ministeren:

- Bilisterne sidder for meget i kø, når de skal ind og ud eller rundt om København i dag. Derfor vil regeringen igangsætte en forundersøgelse af en ny Ring 5-motorvej mellem Køge og Frederikssundmotorvejen.

- Det kan især aflaste Køge Bugt Motorvejen, som i dag er meget præget af trængsel. Og det kan gøre, at nogle bilister får kortere til og fra arbejde, end de har i dag.

 

Motorvejen skal anlægges i den sydlige Ring 5-korridor mellem Frederikssundmotorvejen og Køge. Foto: Transport- Bygnings- og Boligministeriet

En del af hovedstadsudspillet

Det nye initiativ er en del af det hovedstadsudspil, som regeringen barsler med her i begyndelsen af det nye år.

Udspillet skal komme med et bud på, hvordan hovedstadsområdet skal rumme op mod 200.000 nye borgere, som ifølge fremskrivninger vil søge denne vej frem mod 2030.

Planerne om motorvejen mellem Køge og Frederikssundmotorvejen kan blive det tredje motorvejsprojekt i hovedstadsområdet, der kan anlægges inden for de kommende år.

Foruden Ring 5-motorvejen står forlængelser af Frederikssundmotorvejen og Hillerødmotorvejen højt på ønskelisten blandt medlemmer af transportudvalget.

03:15

Nu bliver der offentliggjort en VVM-redegørelse, der fastslår, at en 4-sporet motorvej mellem Allerød og Hillerød er "samfundsmæssigt yderst rentabel".

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik