Ny metrolinje åbner i 2020 - få smugkig på ny station med flot udsigt

Til september åbner Københavns nye metrolinje M3, der også er kendt som Cityringen, men allerede nu er arbejdet i fuld gang til M4, der åbner til næste år.

00:56

Selvom det er blevet udskudt et par gange, er åbningen af den nye Metro Cityringen lige rundt om hjørnet.

Med 17 nye stationer bliver Københavns brokvarterer tæt forbundet under jorden via det 15,5 kilometer lange tunnelsystem med længste tur på 12 minutters varighed mellem Københavns Hovedbanegaard og Skjolds Plads på Nørrebro.

Men allerede nu er arbejdet i fuld gang til den næste metrolinje, M4, der skal gå fra Nordhavn og Sydhavnen.

I videon kan du komme med på besøg på den nye metrostation Orientkaj. Artiklen fortsætter under videoen.

00:56 Luk video

De første to stationer, Orientkaj og Nordhavn på M4 åbner allerede til næste år, så borgerne kan komme fra den hurtigt udviklinge bydel og ind til resten af København.

- Når vi har begge linjer åbne i 2020, og begge linjer kører rigtig godt, kommer der til at være en høj frekvens - det vil sige, at togene kommer til at køre rigtig tit.

- Men først skal vi have testet togene her på den nye strækning, og det kan godt give nogle driftforstyrrelser, som passagererne på Cityringen kommer til at kunne mærke, siger Rebekka Nymark, der er direktør i Metroselskabet.

Genkendelige udsmykninger

Metrostationen Orientkaj er en højbanestation.

Det vil sige, at den står på søjler, som det også kendes fra de eksisterende metrolinjer M1 og M2 på den del strækningen, der findes på Amager og i Vanløse.

- Metrostationen på Orientkaj bliver den med den flotteste udsigt, siger direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark.

Begge metrostationerne i Nordhavn er bygget ud fra de samme principper som stationerne på Cityringen. Det betyder, at hver station får sit eget kendetegn, så det bliver lettere at orientere sig i metroen.

 

Metrostationen Nordhavn bliver udsmykket med rød vægbeklædning ligesom Cityring-stationerne København H, Nørrebro og Østerport, da alle fire metrostationer er forbundet til S-togsstationer.

Nordhavn og Orientkaj metrostationer får tilsammen omkring 11.000 passagerer i døgnet på den tre kilometer lange linje.

Ønske om yderligere forlængelse af M4

Først i 2024 forventes M4 at stå færdigt med forlængelsen til Ny Ellebjerg. 

I den forbindelse har borgmestrene i Rødovre og Hvidovre allerede tilbage i maj i år ytret fælles ønske om, at metrolinjen forlænges til deres kommuner, så den kører forbi Hvidovre Hospital og slutter ved Rødovre centrum.

- Vestegnen er et attraktivt sted at bo, og mange af vores borgere arbejder i København. Omvendt er der også mange, som pendler fra København og ud til de mange virksomheder, der ligger på Vestegnen, hver dag.

- Hvis der er en metro, som hurtigt kan transportere folk frem og tilbage mellem deres hjem og arbejdsplads, vil mange droppe bilen, og det vil være en stor gevinst for miljøet og give langt mindre spildtid når virksomheder skal have medarbejdere og varer frem til kunderne, siger Rødovres borgmester Erik Nielsen, Soc.dem..

- En metrolinje til Hvidovre og Rødovre vil give rigtig god mening, fordi den vil få tusindvis af bilister over i den kollektive transport. Og det vil mindske både støjen fra motorvejene og den generelle trængsel på vejene igennem omegnskommunerne og ind og ud af København, siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg, Soc.dem..

Planerne om en forlængelse af M4 er dog endnu ikke blevet drøftet nærmere, og der er derfor fortsat kun tale om et stort ønske fra vestegnsborgmestrene, som dog også får brug for økonomisk hjælp fra staten, hvis en yderligere forlængelse af metrolinjerne skal kunne financieres.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik