Ny metro giver 33 nye busruter: Se dem her

Når den nye metrolinje Cityringen åbner om et års tid, bliver der ændret i busruterne i København og omegn.

Fra næste år skal langt flere tage metroen på arbejde, i skole, hen til venner og hvor de ellers skal hen.

Den nye metrolinje Cityringen står nemlig til at åbne i sommeren 2019, og for at flest muligt kan få glæde af den, bliver der lavet om på en lang række busruter, så de passer bedre i forhold til det nye metronet.

- Sammen har vi lagt vægt på, at borgerne i hele hovedstadsområdet får gevinst af de hurtigere rejsetider med metroen, når de pendler ind til København og Frederiksberg, og samtidig har vi haft fokus på at sikre en god, lokal busbetjening, så alle borgere kan bevæge sig rundt i byen uden at skulle gå langt til et stoppested eller en station, siger Movias rådgivningschef Torsten Rasmussen om Nyt Bynet, som er besluttet af Movia, de berørte kommuner og regionen. 

I alt bliver 33 buslinjer omlagt, og der kommer blandt andet ændringer på alle A-busserne, fordi de kører langs den nye metrolinje. Mange af dem kommer til at køre til de nye cityrings-stationer.  

Eksempelvis kører den nuværende Linje 1A i dag parallelt med metroens kommende strækning gennem Indre By mellem Poul Henningsens Plads og Hovedbanegården.

Mange passagerer forventes at ville benytte metroen i stedet for bus, og derfor vil der ikke længere være behov for en A-bus på strækningen.

Den nye 1A vil derfor køre en anden rute mellem Avedøre Station og Hellerup Station.

Derudover kommer der også helt nye A-bus-linje. Den nye 7A kommer for eksempel til at køre i Sydhavnen og vil fungere som en forløber for den kommende Sydhavnsmetro. 

A-bussernes meget benyttede søster-bus, linje 5C, kommer til at køre uændret. 

Sådan her ser det nye kort over bus, tog og metro ud. Du kan se detaljerede kort over de enkelte bydele og busruter på Movias hjemmeside

Artiklen fortsætter under billedet.

 
 
Foto: Movia

Der er også flere omegnskommuner, der får glæde af de nye busruter. Den nye 4A kommer eksempelvis til at køre til Høje Gladsaxe.

I de kommuner, der er mest berørte af ændringerne, har borgerne været inviterede til at komme med deres mening om busruterne, inden de blev endeligt vedtaget.

Det gælder København, Frederiksberg, Gentofte og Gladsaxe Kommuner, og høringerne har givet nogle justeringer i forhold til det oprindelige forslag.

Et af de steder, protester har båret frugt, er i Valby. Her var borgerne utilfredse med, at 1A's nye rute gjorde, at der ikke længere ville være natbusser ad Vigerslev Allé.

Det er nu ændret, så den nye linje 10, der fra næste år skal betjene Vigerslev Allé, kommer til at køre både om natten og hyppigere i myldretiden, end det oprindeligt var planlagt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik