Ny metro åbner snart - men Nørrebro Station slår fortsat revner

Det bliver én af landets travleste stationer, når metroen åbner. Alligevel blev Nørrebro Station forbigået under budgetforhandlingerne på Københavns Rådhus.

Kun 100 meter fra området knejser Københavns nyeste højhus sig mod himlen. Der er afsat millioner til et nyt 3.000 kvadratmeter stort 'Kampsportens Hus'. Og inden længe stopper den splinternye metro sågar på hjørnet.

Man forventer et leben uden lige i området omkring Nørrebro Station til næste sommer, men alligevel slår muren revner under S-togets spor. 

Der er graffiti på buerne, og gadens folk sælger alskens ting og sager. Aflagte sko, bærbare computere, sågar fjernbetjeninger og ledninger.

Ikke langt derfra bliver Mjølnerparkens facader forvandlet, men Nørrebro Station får lov til at forfalde til utryghed for beboerne i området. 

Sådan har det været i flere år nu trods borgermøder, kampagner og et idéoplæg fra COBE Arkitekter helt tilbage i 2015. 

Lokaludvalg: Det burde gøres færdig samtidigt

I Nørrebro Lokaludvalg havde man specifikt ønsket, at der blev afsat tre millioner kroner på budgettet for 2019, så idéoplægget kunne finpudses og realiseres snarest. 

Men sådan blev det ikke. 

- Det bliver en af landets største stationer. Der skal rigtig mange mennesker gennem pladsen med cykler og bagage. Dét skal pladsen kunne klare, men det gør heller ikke noget, at vi får et indbydende område, hvor folk kan slå sig ned, lyder det fra lokaludvalgets formand, Mogens Petersen, til TV 2 Lorry. 

- Hvis det er en politisk forglemmelse, så vil vi meget gerne have pengene, så vi kan lave planen færdig. Det havde været hensigtsmæssigt, hvis begge ting (metro og station, red.) havde været færdigt på samme tid, siger han. 

Nørrebro Station og metrobyggeri set fra byens nye højhus i 99 meters højde. 
Nørrebro Station og metrobyggeri set fra byens nye højhus i 99 meters højde. 
Foto: Ida Marie Høgh / TV 2 Lorry

Debat om Amager Fælled overskyggede Nørrebro

Skal stationen renoveres, må beboerne på Nørrebro altså finde sig i, at der endnu engang kommer gravmaskiner og kraner i området, selvom den del af pladsen, som udgør nedgangen til metroen, har været gravet op i flere år.

I foråret blev der afsat penge til bedre belysning og asfalt i området, og formanden for Nørrebro Lokaludvalg frygter, at det har fået politikerne til at udskyde projektet. 

Desuden påpeger han, at de store partier på Nørrebro valgte at forlade budgetforhandlingerne, da de ikke ville være med til at bygge på Amager Fælled:

- Jeg ved ikke, om vi er blevet glemt. Men når nogle partier går uden for døren, så forsvinder der jo nogle kort, kan man sige. Alternativet og Enhedslisten har været opmærksomme på det her område, men vi har før set, at hvis partierne forlader forhandlingerne, så glemmer man nogle ønsker, siger Mogens Petersen.

Alternativet: Ærgerligt, man ikke lyttede til folket

Selvom Alternativet valgte at forlade forhandlingerne på Københavns Rådhus, så forsikrer de, at området stadig har høj prioritet, lydet det fra Fanny Broholm, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget. 

- For os er ombygningen af Nørrebro Station vigtig. Området har været nedprioriteret i lang tid, og det er en central del af København, som beboerne oplever som  utryg og nedslidt. Der er et stort potentiale for at lave et rekreativt område på den tidligere byggeplads, når metroen åbner. Der har været masser af borgerengagement omkring et områdeløft af Nørrebro Station, så det er ærgerligt, at man ikke har lyttet til dem, siger hun til TV 2 Lorry. 

Kan beboerne så forvente, at I lytter til dem nu?

- Der er flere konkrete forslag, som jeg vil prøve at se, om jeg kan løfte. Det bliver ikke den helt store udbygning, som vi havde håbet, men vi kan i det mindste opveje for den utryghed, der opleves i området, siger Fanny Broholm til TV 2 Lorry. 

Var Amager Fælled vigtigere for jer end eksempelvis fornyelsen af Nørrebro Station?

 Den konsekvente nedprioritering af grønne områder til fordel for udbygning af infrastruktur, der fastholder den fossildrevne bilisme i Københavns Kommune, betyder, at vi i Alternativet står fast på, at vi vil i en væsentligt anden retning mod reel bæredygtighed. Derfor var bebyggelsen på Amager Fælled en rød linje for os til budgetforhandlingerne, og det betød desværre også, at vores andre prioriteter ikke kom med i det endelige budget, siger hun. 

Soc.Dem: Området er ikke glemt

Både Alternativets Fanny Broholm og Socialdemokratiets Marcus Vesterager deltog sammen med flere andre politikere, borgere, byplanlæggere og organisationer ved et åbent debatmøde den 12. juni, som handlede om Nørrebro Stations fornyelse. 

Akkurat som Fanny Broholm tilkendegiver sidstnævnte, at det er vigtigt at gøre noget ved området:

- Jeg bor på Nørrebro og har boet i Nordvest. Jeg kender området, og jeg kan godt se, at det er blevet et sted, som ikke er kvarteret værdigt. Det fortjener et løft, også fordi der kommer en metro, som gør pladsen til én af de mest travle stationer. Et knudepunkt mellem to bydele skal have en passende stand, siger socialdemokraternes Marcus Vesterager til TV 2 Lorry. 

Har I glemt området?

- Nej, det har vi ikke. Der er afsat penge til ny belægning og belysning i foråret. Det blev ikke til noget nu, men jeg vil stadig kæmpe for, at vi finder en helhedsorienteret løsning, siger han.

Hvorfor blev det ikke til noget nu?

- Jeg sad ikke med ved forhandlingerne. Jeg kan bare sige, at det blev ikke til noget nu, men jeg synes, det er vigtigt at fokusere på, at der bliver gjort noget. 

Kan du så sige, hvornår man kan forvente, der sker noget nyt?

- Nej, men hvis vi bliver ved med at kæmpe for sagen, så er jeg sikker på, at vi nok skal få gjort noget ved det. Det fortjener området. 

Kan du forstå, at man undrer sig over, at pladsen ikke bliver renoveret nu, så den er færdig samtidig med metrobyggeriet?

- Bare fordi der ikke bliver afsat penge nu, betyder det ikke, at der ikke vil ske noget senere. Det ville være forkert at sige, at sagen er glemt. Jeg tror på, at vi kan få gjort noget, så man skal holde modet oppe.

Den 12. juni blev stationens fremtid debateret med beboerne på Nørrebro:

Nyhedsindslag fra den 12. juni 2018.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik