Ny letbane kan koste busruter i helt andre kommuner

Adskillige afgange kan blive beskåret eller nedlagt i Nordsjælland som et led i en spareøvelse.

11 kommuner i hovedstadsområdet kan glæde sig over, at Letbanen er kommet et skridt nærmere

Man forventer, at den 28 kilometer lange ring om København vil løfte både fremkommeligheden og økonomien i området, men andre steder i regionen er man ikke helt så begejstret. 

Faktisk er man direkte bekymret i Nordsjælland.

Samlet set skal Region Hovedstaden nemlig spare 100 millioner kroner på den offentlige trafik - blandt andet for at finansiere Letbanen - og det vil gå hårdt ud over nordsjællænderne, påpeger Gribskovs borgmester Anders Gerner Frost i en pressemeddelelse. 

- Det er helt urimeligt, at en ekstra service til pendlere nær København skal betales ved at skære livsvigtig trafik bort i Gribskov. Der er kun ét at sige til regionen: Det er en ommer, tilbage til skrivebordet, skriver han.

Vil ramme unge og ældre

Borgmesteren fremhæver fem forskellige afgange i Nordsjælland, der kan blive påvirket af besparelserne eller helt aflyst. 

Han påpeger, at det især går ud over skoleelever og ældre, når man sparer på busser og tog. 

Hvorvidt konsekvenserne reelt bliver så omfattende, er dog endnu ikke fastlagt, da Region Hovedstaden og de berørte kommuner endnu ikke har drøftet de forskellige muligheder. 

DISSE RUTER KAN BLIVE RAMT

  • Bus 320R mellem Helsinge Station og Frederikssund Station.
  • Bus 380R mellem Helsinge Station og Hillerød Station kan blive væsentlig beskåret – regionen vil fjerne sit tilskud.
  • Bus 390R mellem Helsinge Station og Helsingør Station kan blive væsentlig beskåret – regionen vil fjerne sit tilskud.
  • Natbusserne, de såkaldte N-linjer, kan blive nedlagt. Det gælder 90N mellem Gilleleje og Helsingør.
  • Gribskovbanens tog skal køre med færre afgange om lørdagen.

I Helsingør forbereder man besparelser

Ifølge Frederiksborg Amts Avis har forvaltningen i Helsingør lagt op til, at man skal finde 3,6 millioner kroner på den kollektive trafik fra 2019.

Her skal politikerne forholde sig til tre forskellige scenarier - enten skal man straks finde pengene ved at skære i busafgange og Flex-trafik. Ellers skal man finde pengene gennem tekniske korrektioner. Sidst kan man forsøge at skaffe flere passagerer. 

Det fremgår af sagsfremstillingen, at tallet endnu er usikkert, og at det stadig både kan gå den ene eller den anden vej. 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik