Foto: TV2/Lorry

Ny kritik af Rejsekortet

Rejsekortet møder endnu engang kritik. Denne gang er det i DSB's togbusser, der er problemer.

Flere pendlere har muligvis betalt for en længere rejse, end den de har været ude på. I DSB's togbusser registrerer kortet nogle gange en forkert destination.

Fejlen opstår, når chauførerne ikke får indstillet rejsekortterminalen korrekt, når de starter en ny rute.

På den måde registrerer terminalerne en forkert destination, når pendlerne tjekker ind og ud.

- Det er Rejsekortet, der skal sørge for, at deres systemer kommer til at virke på den måde, at der foregår en helt automatisk opdatering af, hvor man er henne, så det bliver den rigtige pris første gang, siger pendlernes talsmand på Kystbanen, Michael Randropp, til TV 2 Lorry.

Rejsekortet henviser til DSB, da det er chaufførerne, der har ansvaret for, at bussernes system er indstillet korrekt. I en mail til TV 2 Lorry skriver DSB som svar på kritikken:

"Det er heldigvis meget sjældent, at den slags sker. Vi taler under promillestørrelse i forhold til de rejser, som bliver foretaget hver dag. Men uanset antallet tager vi den her type sager meget alvorligt, og vi vil se, hvad vi kan gøre for at det ikke sker igen."

I februar kom det frem, at der havde været det samme problem i Movias busser, og at 23.000 buspassagerer her muligvis har betalt for meget, siden rejsekortet blev indført i 2012.

Michael Ranndropp mener ikke, at rejsekortet er en holdbar løsning.

- Det nytter jo ikke noget, at man får forkerte priser, og som kunde kan man jo ikke se, når man tjekker ind, hvilken zone man bliver registreret i, og det er det, der er hele problemet, siger han.