Ny køreplan: DSB sætter farten ned på Kystbanen

Efter alt for mange forsinkede tog i første halvdel af 2016, kommer DSB nu med en ny køreplan, hvor togene kører langsommere.

Fra i morgen bliver togrejsen med Kystbanen lidt længere. 

Det betyder blandt andet, at toget fra Helsingør mod København i morgen afgår tidligere, end passagererne har været vant til.

For at levere en køreplan, der holder, lancerer DSB mandag den 8. august nemlig en ny køreplan, hvor togene skal køre langsommere end i dag. Det er konsekvensen af, at alt for mange tog blev forsinkede eller aflyst i første halvdel af 2016.

 - Køreplanen for 2016 var den største køreplansændring siden Storebæltsbroen åbnede i 1997, men vi må erkende, at den på nogle punkter har været lige lovlig ambitiøs. Derfor har vi været nødsaget til at lægge en lille smule luft ind i køreplanen herunder på Kystbanen, siger DSB's informationschef Tony Bispeskov til TV 2 Lorry.

Ifølge den nye køreplan bliver togrejsen med Kystbanen op til fire minutter længere. Den længere rejsetid skal nedbringe antallet af forsinkede og aflyste tog. Den ekstra luft i køreplanen skal således gøre det nemmere at leve op til rettidighedsmålenene, som fremgår af trafikkontrakterne, som DSB har indgået med staten.

 - For kunderne betyder det, at de i langt højere grad kan regne med, at togene kører til tiden. Vi ved godt, at kunderne vil have så kort en rejsetid som muligt, men vi er også nødt til at være realistiske, og se på hvad der rent faktisk kan lade sig gøre, siger informationschefen.

Ifølge DSB bliver rejsen mellem ét og fire minutter længere for passagererne. Det gælder især på den nordligste del af kystbanestrækningen fra Skodsborg til Helsingør. 

Med den nye køreplan forbliver antallet af afgange om dagen det samme. Det er blot rejsen, der kommer til at tage længere tid. Hos pendlertalsmand Michael Randropp er man bekymret for, hvad det kommer til at betyde for de pendlere, der skal skifte til busser på deres rejse.  

- Nogle kommer til at opleve en rejsetid, der er længere end for 37 år siden, og så er det bare svært, at få busser og tog til at hænge sammen, siger Michael Randropp til TV 2 Lorry.

Han påpeger, at togrejsen fra Kokkedal Station til Lufthavnen fra i morgen kommer til at tage længere tid end den gjorde i 1999, altså for 17 år siden. 

Hos DSB har man gjort, hvad man kunne, for at den nye køreplan for Kystbanen skal passe med Movias busafgange, lyder det i dag.

 - Som udgangspunkt kan man nå sine forbindelser, vi har været i dialog med Movia. De har også lavet ændringer, så det skulle passe, siger Tony Bispeskov i dag.

Den nye køreplan omfatter kystbanetogene og regionaltogene fra Københavns Hovedbanegård mod Jylland.