Ny jernbane står snart klar: Men de gamle tog er ikke hurtige nok

Den nye højhastigheds-jernbane mellem København og Ringsted står snart klar. Men de nuværende IC-3 tog kan ikke komme op på 250 kilometer i timen, som banen er bygget til.

Fakta om København-Ringsted banen

  • Den nuværende jernbane mellem København og Ringsted over Roskilde er en af de mest benyttede og vigtigste banestrækninger i Danmark.
     
  • Banen bliver anvendt af pendlere mellem København og det øvrige Sjælland samt til landsdækkende og international passager- og godstrafik. I dag er strækningen fuldt udnyttet og er blevet en trafikal flaskehals.
     
  • Der kommer kun en ny station på den nye bane mellem København og Ringsted, som er Køge Nord Station.
     
  • Med den nye Køge Nord Station skabes der et centralt knudepunkt for skift til og fra S-banen.
     
  • Der bliver også mulighed for et parkér-og-rejs anlæg lige ved motorvejen.
     
  • Ved at bygge en ny bane mellem København og Ringsted over Køge bliver det muligt at få en markant bedre køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.
     
  • De endelige køreplaner vil først blive udarbejdet i 2019 i trafikaftaler mellem Banedanmark og operatørerne inden for de gældende rammeaftaler med Trafikstyrelsen.
     
  • Banen bygges til hastigheder på op til 250 km/t for passagertog og er den første jernbane i Danmark, der kan betjene højhastighedstog. Den højeste registrerede hastighed under testkørslerne var på 255,6 km/t.
     
  • Passagertogene, der skal betjene banen, vil efter åbningen køre med en hastighed på under 200 km/t.

Den nye dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted er ved at være færdig, og Banedanmark er i fuld gang med at testkøre strækningen på den nye højhastigheds-jernbane, der kan klare op til 250 kilometer i timen.

Der er lagt 120 kilometer skinner, og den nye strækning er en løsning på den flaskehals, som DSB oplever med for få skinner til for mange tog i Hovedstadsområdet.

Projektet fik sin start tilbage i 2012, og her seks år efter er projektet så at sige sat på skinner. 10 milliarder kroner har det kostet statskassen, men så får man også det nyeste indenfor togdrift.

Der er samtidigt bygget broer og viadukter, paddehegn og faunapassager på strækningen - alt sammen timet og tilrettelagt, så anlægsprojektet kunne blive færdigt.

Gamle tog ikke hurtige nok

Ringstedbanen er bygget til hurtige tog og korte rejsetider, for banen kan klare en hastighed på godt 250 kilometer i timen.

De nuværende IC3-tog kører dog maksimalt 180 kilometer i timen, så det bliver først kommende generationer af tog, som kan udnytte banens fulde potentiale.

Når Banedanmark testkører, kommer de dog alligevel op på den højeste fart, for der er til formålet blevet specialbygget et såkaldt test-tog fyldt med teknik og måleudstyr – en muskelbasse af et el-tog fra Hektorrail.

Garanterer at banen kan klare 250 km/t

På den måde har man indsamlet en masse resultater, som der analyseres på, så projektet kan rettes til. Det er især med henblik på om køreledningsanlægget fungerer, at skinnerne ligger ordentligt, og at det nye signalsystem ”kører” som det skal.

- Vi har bygget den bane, som blev politisk besluttet, at man skulle kunne køre 250 kilometer i timen, og det kan vi garantere, når vi åbner banen, siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør hos Banedanmark.

Testkørslerne har stået på i to måneder, og der er fortsat en uge mere, før man er helt færdige.

Dog forventes jernbanen først at blive taget i brug den 31. maj 2019.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik