Foto: alarm112danmark.dk

Ny indsats mod højresvingsulykker

Kommunerne kan søge penge til sikring af de steder, hvor der er størst risiko for højresvingsulykker.

Halvanden million kroner.

Det er beløbet, der er afsat til en ny pulje i Vejdirektoratet. Her kan landets kommuner søge om tilskud til sikring af veje, som er særligt udsatte for de frygtede højresvingsulykker, hvor cyklister bliver ramt - og desværre ofte dræbt - af højresvingende lastbiler, som ikke kan se dem.

-Det er især på kommunevejene, at cyklisterne færdes, når de skal i skole, på arbejde eller til fritidsaktiviteter. Jeg håber, at puljen kan være med til at give opmærksomhed om højresvingsulykker og give mulighed for at indrette flere sikre kryds,” siger transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Læs også Få overblikket: Tre højresvingsulykker på fire dage

Vejdirektoratet oplyser, at puljepengene blandt andet kan gå til at optegne tilbagetrukne stoplinjer, afkortede cykelstier før et kryds, etablering af "før-grønt" for cyklister i de signalregulerede kryds og markerede cykelfelter.

-Bliver cyklisten først ramt i fart af en svingende lastbil, ser vi desværre ofte, at cyklisten kommer alvorligt til skade eller mister livet i ulykken. Derfor har vi meget fokus på højresvingsulykkerne,” siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets afdeling for Trafiksikkerhed og cykling i pressemeddelelsen.

Det er særligt i de store byer, hvor trafikken er tæt, at der er risiko for højresvingsulykker, fordi både lastbilchauffør og cyklist skal overskue en masse ting samtidig.

Læs også Nedgang i højresvingsulykker trods flere dødsfald denne uge

Der har været store udsving de seneste 10 år på antallet af højresvingsulykker mellem lastbiler og cyklister. I flere af årene har én cyklist mistet livet, mens der i 2008 var 11 dræbte cyklister i højresvingsulykker. I 2017 viser de foreløbige ulykkestal, at tre cyklister har mistet livet i en højresvingsulykke.