Foto: Presse

Foto: Presse

Foto: PR

1 af 4

Ny IKEA bliver svenskernes største investering i Danmark

Man forventer, at det nye varehus ved Dybbølsbro bliver IKEAs dyreste projekt i Danmark.

I 2020 forventer man, at Københavns IKEA ved Fisketorvet står klar. Og de kommende 37.000 kvadratmeter IKEA i tre etager bliver gruppens hidtil dyreste projekt i Danmark. Det skriver Berlingske Business torsdag. 

De store planer omfatter udover varehuset et Cabinn-hotel på 16.000 kvadratmeter, 500 ungdomsboliger i to tårne op til omtrent 80 meters højde samt et grønt strøg, der skal binde byen sammen.

På varehusets top finder man en grøn taghave, hvor der skal være en restaurant med udeservering. 

Læs også Populær møbelkæde vender tilbage til København efter 20 år

Ifølge direktøren bliver det IKEAs hidtil dyreste projekt i Danmark, blandt andet fordi det i øjeblikket er dyrt at bygge. Men han vil ikke at løfte sløret for, hvad byggeprisen ventes at blive, da selskabet i øjeblikket forhandler med entreprenørerne.

Det har været en lang sej kamp at få godkendt projektet, siger Dennis Balslev, der er IKEA-gruppens administrerende direktør. 

- Det har jeg og nogle få andre fra IKEAs ledelse brugt det meste af fire år på til at falde på plads. Projektet har været en meget lang tung rejse sammen med Københavns Kommune. Det gælder bl.a. at få lokalplanen og veje omkring varehuset godkendt, siger han til Berlingske Business.

Artiklen fortsætter under billedet.

  Foto: PR

 

Indrettet cykel-venligt

Den nye IKEA er indrettet efter  at mange kunder kommer dertil på cykel eller med offentlig transport. 

IKEA regner med, at omkring 1/3 af kunderne kommer dertil i bil, og til dem kommer der 370 parkeringspladser, mens de resterende 2/3 af kunderne kommer dertil eksempelvis med offentlig transport eller på cykel. Derfor har man også planlagt 1.100 cykelparkeringspladser. 

Læs også Kagekone fra Føtex vækker latter: Kan du se hvorfor?

- Når 65 procent af dem, der bor i København, ikke har bil, så er der et meget stort kundepotentiale uden bil inde i København, og det er dem, vi først og fremmest skal møde inde i byen. For dem, der har bil eller arbejder inde i byen, er der også mulighed for at komme dertil, uden det skaber trafikproblemer, sagde Dennis Balslev tidligere i år til TV 2 Lorry.

Det er planen, at varehuset kan åbne i 2020. Byggeriet starter til foråret. 

 

Læs også Torvehaller på vej på Frederiksberg