Foto: Lorry

Ny bycykel på vej til københavnerne

København skal være verdens bedste cykelby. Sådan lyder visionen fra Københavns Kommune, skriver Urban. Det er dog Odense, som allerede fra februar indfører et forsøg, der skal få pendlerne op på jernhesten, når de ankommer til byen.

Kommunen sætter en række pendlercykler op på stationen, der kan bruges af alle, som ankommer med toget til Odense.

Også i hovedstaden bliver det nemmere for pendlere at komme fra A-B. I 2013 ser et helt nyt bycykelsystem dagens lys, fortæller Centerchef i Teknik- og miljøforvaltningen, Københavns Kommune, Niels Tørsløv til Urban.

»Det skal være et system, som i højere grad tilgodeser pendlere, end vores nuværende bycykler gør. Man skal blandt andet kunne reservere cyklen på forhånd,« siger han.

Som pendler skal man ikke være nervøs for, om cyklen punkterer undervejs. Eller om den ligner et gammelt lig. En række designere er allerede kommet med deres bud på en ny bycykel, som både skal være moderne og hip.

»Københavnerne har høje standarter, når det kommer til cykelvaner. Derfor skal det også både være robuste og fede cykler. Ikke gamle havelåger,« tilføjer Niels Tørsløv.

Københavns Kommune har en kontrakt, som først udløber med udgangen af 2012. Herefter kan de nye cykler overtager pladserne.
»Det betyder til gengæld, at vi kan udtænke et system, der virkelig fungerer. Rent teknologisk er der meget, der skal tænkes igennem,« siger Niels Tørsløv.

DSB S-tog glæder sig over planerne.

»Kombinationen af cykler og S-tog er et fokusområde for DSB, vi ser meget gerne pendlercykler introduceret i Storkøbenhavn. Vi er i dialog med Københavns og Frederiksberg Kommuner om, hvordan vi sammen kan gøre det muligt,« siger salgsdirektør i DSB S-tog Niklas Marschall til Urban.

I Odense reserverer pendlerne cyklen over internettet. Den kan låses op med en SMS. Det koster 50 kroner at leje cyklen for en dag, 100 for en uge og 250 for en måned. Priserne og de tekniske detaljer i København ligger endnu ikke fast.

»Det skal selvfølgelig kunne konkurrere med taxaturen og være et alternativ til at have en cykel stående på stationen. Med bycyklen risikerer man til gengæld ikke, at den er flad, eller at den bliver stjålet,« siger Niels Tørsløv.