Foto: TV 2 Lorry

Foto: TV 2 Lorry

1 af 2

Ny brugerbetalt lægetjeneste er gået i luften

Teknologien giver hele tiden nye muligheder. Nu kan det lade sig gøre at få en lægekonsultation uden at flytte sig fra sofaen.

For en uge siden fik Mette Hørdums 9-årige søn Sebastian et rødt udslæt. 

Om aftenen inden sengetid - og efter deres praktiserende læge havde lukket - opdagede de, at udslættet havde bredt sig til store dele af kroppen.

- I stedet for at ringe til lægevagten og skulle sidde i kø i timevis på en skadestue for at få det tjekket, så tog jeg et par billeder af udslættet, lagde Sebastian i seng, og sendte billederne til Hejdoktor.dk. En time efter fik jeg svar og blev beroliget med, at det ikke var noget alvorligt, fortæller Mette Hørdum fra hjemmet i Dyssegård.

Mette Hørdum er en af de første, der har benyttet sig af den digitale og brugerbetalte lægetjeneste Hejdoktor.dk, der for nylig er gået i luften.

- Det betød jo, at jeg kunne sove godt og roligt, og at jeg næste morgen kunne fortælle Sebastian, at han ikke skulle bekymre sig.

Læs også 1813 lider under lægemangel julenat og nytårsnat

Fortravlet hverdag

Det betød jo, at jeg kunne sove godt og roligt, og at jeg næste morgen kunne fortælle Sebastian, at han ikke skulle bekymre sig.

Mette Hørdum, bruger af Hejdoktor.dk

En email- eller videokonsultation hos Hejdoktor.dk koster 149 kroner, og i den anden ende sidder der læger, der enten arbejder eller har arbejdet som praktiserende læger indenfor det offentlige. 

En af dem er Annemarie Bay-Andersen, der har valgt at sælge sin praksis og nu i stedet blandt andet arbejder for Hejdoktor.dk fra sit hjem i Ølstykke. 

- Folk har en fortravlet hverdag, hvor de har svært ved at afsætte tid til at gå til lægen. Det her er en mulighed for at komme til lægen, når det passer dem, fortæller hun. 

Læs også Akuttelefonen 1813 underbemander konsekvent i vagtplaner

Teknologi har begrænsninger

Derudover bliver lægetjenesten indtil videre også meget brugt af danskere i udlandet eller af folk, der oplever det, de fejler, som noget pinligt. 

Læge Annemarie Bay-Andersen i sit hjem i Ølstykke, hvorfra hun arbejder for hejdoktor.dk. Foto: TV 2 Lorry

Ifølge Annemarie Bay-Andersen er det oplagt at udnytte teknologien, når folk har brug for lægeekspertise. Men teknologien har dog sine begrænsninger. 

- Rigtig mange af de problemer, som folk henvender sig med, kan vi løse. Men hvis der er brug for en egentlig lægeundersøgelse, så kan vi ikke hjælpe. Der henviser vi til egen læge, fortæller hun.

Læs også Sygefraværet på udskældt akuttelefon stiger

Ville helst gøre det gratis

Hejdoktor.dk er lanceret af tre iværksættere, der har firmamæssig base på SingularityU Denmark i Københavns Nordvestkvarter. 

- Hejdoktor.dk er ikke en konkurrent til de praktiserende læger, til 112 eller til lægevagten og 1813, men derimod et fleksibelt online bindeled mellem borgeren og en speciallæge i almen medicin – uden for normal åbningstid, lyder det fra Mikkel Geertsen, der er medstifter og direktør i Hejdoktor.dk.

Læs også Ny donation kan hjælpe lille Conrad med hans sjældne sygdom

Ville gerne gøre tjeneste gratis

Allerhelst ville iværksætterne bag Hejdoktor.dk gøre lægetjenesten gratis som en del af det offentlige sundhedssystem, men det er ifølge iværksætterne et "langt sejt træk". 

Indtil videre må man altså selv til lommerne, hvis man vil bruge den digitale lægetjeneste. Det er Mette Hørdum klar til at gøre, hvis en lignende situation opstår. 

- Nu er jeg vant til at bruge Netdoktor - det tror jeg, de fleste danskere er, og man kommer jo nærmest til lægen med sin egen diagnose. Jeg tror, danskerne er vant til at bruge internettet på den måde. Og når det så endda er lettere, så er det jo dejligt, afslutter hun. 

02:40

Lægekonsultation via computer vinder frem. Her kan du se hvordan.

Luk video

Læs også DF-spidskandidat vil forbyde læger med stort skæg

Læs også DF-spidskandidat laver kovending om skægforbud