Ny bane tæt på at blive besluttet

Til oktober beslutter Folketinget, hvordan der skal skaffes mere plads på jernbaneskinnerne mellem Ringsted og København, og det ser stadig tydeligere ud til at ende med en nybygget, dobbeltsporet bane over Køge, skriver DAGBLADET Køge.

Transportminister Lars Barfoed (K) siger godt nok, at
beslutningen ikke er truffet endnu, men han siger, hvad han selv
mener, og den holdning deles af et stort flertal på
Christiansborg.
- Min vurdering er, at nybygnings-løsningen er den bedste og
mest fremtidssikrede, når vi skal gøre den kollektive trafik
attraktiv og løse problemerne med trængsel, klima og miljø,
sagde Lars Barfoed på en høring på Roskilde Rådhus i aftes,
arrangeret af de 10 kommuner, der kæmper for femte
spors-løsningen.
De 10 kommuner fremlagde på høringen deres frygt for, at også
persontogene med en nybygget banelinje over Køge i stigende grad
vil blive ledt den vej i stedet for omkring Roskilde, og de har
et argument, som ministre plejer at gå op i, fordi
Køge-løsningen vil koste 10 milliarder kroner, mens det femte
spor mellem Høje-Taastrup og Hvidovre kan klares for fire mia.
Lars Barfoed oplyste tilmed på mødet, at det femte spor måske
kan anlægges lidt billigere end hidtil antaget, men det rokkede
ham ikke i troen på nybygnings-løsningen, som SF?s
trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, også går ind for:
- Vi skal have folk til at stille bilen og tage toget. Det
kræver, at toget er tilgængeligt, hurtigt, og at det er der hele
tiden. Nybygningen er en klar opprioritering af den kollektive
trafik, sagde hun.
Samtidig lød Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim
Christiansen, ikke specielt entusiastisk i forhold til det femte
spor, som hans parti hidtil har støttet.
- Vi kan da godt se, hvilken vej vinden blæser, men jeg har
stadig svært ved at se miljøgevinsten ved at pløje en ny
jernbane ned i landskabet, sagde Kim Christiansen, som dog også
brugte vendingen, at begge linjeføringer sikkert kunne blive
glimrende løsninger.