Nu vender børnetegninger tilbage på farlige veje

Mandag vender børnetegningerne tilbage langs vejene i hovedstadsområdet. Kampagnen skal få folk til at tænke over, hvordan de agerer omkring asfaltarbejdere.

Pas på min far-kampagnen vender tilbage. Kampagnen har vist sig succesfuld i at få billister til at vise hensyn. Foto: Asfaltindustrien

Spyt, ukvemsord, strittende langefingre, skraldekast og hasarderet kørsel.

Ovenstående er blot nogle af de ting, som asfaltarbejdere oplever, når de arbejder langs de danske veje.

Fuldstændigt uacceptabelt, mener Asfaltindustrien og 3F, der er gået sammen om at genoplive en af deres mest succesfulde kampagner, ’Pas på min far’, hvor skilte med børnetegninger bliver sat op langs vejene.

- Der er mange asfaltarbejdere, der oplever hensynsløse bilister, som deres største arbejdsmiljøudfordring. Med kampagnen vil vi gerne have folk til at tænke over, hvordan de opfører sig, siger Trine Leth Kølby, der er arbejdsmiljøchef i Asfaltindustrien, til TV 2 Lorry.

- Det er ikke asfaltarbejderens skyld, at der skal ordnes veje. De gør faktisk et stykke arbejde for os alle sammen, tilføjer hun.

Bilisterne ændrer adfærd

'Pas på min far' blev første gang præsenteret i 2000 og kom så igen sidste år. Det har vist sig, at kampagnen har en positiv effekt på bilisternes adfærd over for asfaltarbejderne, der beretter om, at frustrationer ikke i lige så høj grad bliver rettet mod dem, når skiltene med børnetegninger er oppe.

  Foto: Asfaltindustrien

- Når der er børn indblandet, så taler det til os. Selvom ikke alle asfaltarbejdere er fædre, så går det lige i hjertet, når det er børn – han er ikke bare en irriterende asfaltarbejder, han er også en familiefar, der skal hjem til sine børn om lidt, siger Trine Leth Kølby.

Fakta om kampagnen

  • Tegningerne, der kan ses i vejkanten i de kommende uger, er ikke lavet af et barn, men af en voksen mand. Det er den selv samme mand, der fandt på, at der skulle bruges børnetegninger i kampagnen.
  • Kampagnen vil være synlig i uge 18, 19 og 20.
  • Den kørte første gang i år 2000.

Kilde: Asfaltindustrien

Der er dog ikke tale om en permanent adfærdsændring hos bilisterne. Effekten af kampagnen ses kun, så længe skiltene er oppe. Det er derfor, at de to organisationer genopliver den.

- Hvis det vi gør skiltene permanente, så bliver bilisterne skilteblinde. Det samme ser vi ved hastighedsskilte. Det skal være noget, man kan tage frem og sætte fokus på, hvis man ønsker at få en effekt, siger Trine Leth Kølby.

Pas på mine forældre

I år vil vejarbejderne også bære refleksveste med ’Pas på min far’. Det initiativ kommer fra vejarbejderne selv, der ønsker at gøre kampagnen endnu mere synlig. Pointen er, at de ligesom bilisterne er arbejdsfolk, der også gerne vil hele hjem til deres familier igen.

I følgende Lorry-områder kan skiltene ses

  • Gentofte Kommune
  • Gladsaxe Kommune
  • Glostrup Kommune
  • Hvidovre Kommune
  • Hørsholm Kommune
  • Lejre Kommune
  • Rebild Kommune
  • Roskilde Kommune
  • Rudersdal Kommune
  • Stevns Kommune
     

Kilde: Asfaltindustrien

Se mere

- Kampagnen kunne ligeså godt hedde ’Pas på min mor’ – det vigtigste er at dele budskabet om, at travle bilister skal passe på vejarbejderne, så de også kan komme sikkert hjem til deres børn, siger Trine Kølby. 

’Pas på min far’-kampagnen vil være synlig langs veje over hele landet i uge 18, 19 og 20.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik