Marmorkirken vender tilbage: Nu væltes det grønne hegn

De grønne hegn falder på stribe, og i februar 2018 faldt hegnet ved Marmorkirken også. Det er et tydeligt tegn på, at flere års byggerod er ved at være slut. Den nye metro, Cityringen, er snart på skinnerne, og Marmorkirken vender tilbage i byrummet.

 

muted

I februar 2018 blev det fejret, at det grønne hegn ved Marmorkirken nu bliver fjernet. Men inden vi når dertil, så lad os lige tage et kig på det store byggeprojekt, der ligger forud for Marmorkirken Station.

 

Frygten for at Marmorkirken skulle styrte ned i metrodybet

Byggeriet havde en hård start. Metroselskabet startede byggeriet af Marmorkirken Station i 2011, men både flere borgere og politikere var skeptiske. De var bekymret for, at en katastrofal ulykke i Tyskland skulle gentage sig i København.

Få år forinden metrobyggeriets start var Kölns historiske stadsarkiv nemlig styrtet ned i en mudret udgravning, der skulle bane vej for en ny gren af byens metro.

Metroselskabet holder fast i stationens placering

Men Metroselskabet frygtede ikke, at det samme ville ske med Marmorkirken. De holdt fast i placeringen af den nye station, satte det grønne hegn op og startede den store forvandling af pladsen ved kirken, både over og under jorden.

quote I Metroselskabet har vi været trygge ved at bygge station her hele vejen, ellers ville vi aldrig have foreslået denne stationsplacering.

Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet

 

Januar 2011
Metroselskabet skriver under på, at de skal bygge Cityringen.
2011
Det grønne hegn ved Marmorkirken sættes op og byggepladsen indrettes.
Fra 2012
Væggene til stationen etableres
Fra 2014
Stationsrummet graves ud. Etagerne til den kommende station bliver støbt.
2016
Tunnellerne er anlagt.

Den store bekymring, som Köln-katastrofen medførte, har alligevel fået Metroselskabet til at ændre designet af den nye station, så den ikke kommer til at se ud helt som de andre stationer i Cityringen.

For at undgå at skulle grave ud under kirkens fundament, har selskabet valgt at bygge den både smallere og dybere.

muted

Så er der hul igennem

I 2016 skete det endelig. Der blev boret hul ind til stationen, og alle kunne ånde lettet op.

Danmarks dybeste metrostation

 
 

Marmorkirken Station er Danmarks dybeste. Den er ligeså dyb, som kirken er høj. For at nå ned til ”københavnerkalken” er man samtidig blevet nødt til at lade den første perron være flere meter under overfladen.

For metroselskabet har stationens design været et kompromis imellem at sikre kirkens fundament, sikre at de har kunne bore i kalk og ikke sand eller ler, fordi kalken er bedre at bore i, og samtidig ikke gøre stationen så dyb, at det tager for lang tid for pendlerne at nå fra A til B.

quote Ved at anlægge tunnelerne oven på hinanden kunne vi komme lidt længere væk fra kirkens fundament, og det gav en større tryghed.

Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet

 

 
 

 

Sådan ser den nye station ud

I 2017 begyndte Metroselskabet at indrette stationen under jorden. Der bliver installeret fliser, perrondøre, elevatorer, rulletrapper, kontrolrum og elektriske installationer, skriver selskabet på sin hjemmeside. Væggene kommer til at matche de omkringliggende bygninger med sandfarvede kalksten, der indeholder små fossiler.

Gennem årene er der i alt blevet gravet 70.000 kubikmeter jord væk fra pladsen og cirka 12.000 lastbiler har kørt ind og ud af byggepladsen.

Metroselskabet forventer, at Marmorkirken Station kommer til at betjene cirka 10.000 rejsende i døgnet, når den står færdig.

12.000

LASTBILER tilknyttet byggepladsen

70.000

m3 jord er blevet kørt væk

10.000

mennesker vil bruge metroen hver dag

 

muted

I februar 2018 blev det grønne hegn endelig fjernet, og Metroselskabet trådte dermed ind i den sidste byggefase, hvor de vil anlægge forpladsen til stationen. Den kommer til at se ud som på billedet nedenfor.

Ifølge Metroselskabet vil arbejdet fremover minde om almindeligt vejarbejde, så nu er det værste overstået.

 

 

muted

Milepæl i byggeprojekt bliver fejret

Torsdag i samme uge blev milepælen fejret. Der blev serveret marmorkage og kaffe, og tilfredse naboer til byggeriet var mødt op for at nyde, at det hele snart er overstået.

Vil du vide mere om hele metrobyggeriet? Så klik her.

muted

Credit:
Peter Helles Eriksen / Ritzau Scanpix
Metroselskabet / Københavns Kommune
Bax Lindhardt / Ritzau Scanpix
Henning Kaiser / Ritzau Scanpix
TV 2 Lorry