Foto: Linda Kastrup - Scanpix

Nu skal støj kortlægges: 'København halter efter storbyer'

København skal have en støjpolitik, der kan få bugt med byens larm. Det har et enstemmigt udvalg vedtaget.

Er du nogensinde blevet vækket af råb fra den nærmeste bodega, været generet af den konstante summen og dytten fra din vej, irriteret dig over højlydte gadesælgere eller på andre måder været plaget af byens støj? 

Det vil Københavns politikere gerne kigge nærmere på.

Mandag aften har Københavns Teknik- og Miljøudvalg nemlig besluttet, at København nu skal have en støjpolitik. Forslaget blev stillet af Radikale Venstre og vedtaget enstemmigt i udvalget.

Det skal give et samlet overblik over støjkilderne i København, som politikerne derefter kan handle ud fra.

Ikke bare irriterende, men også farligt

- En støjpolitik betyder, at vi nu går i gang med at kortlægge støjkilder i København, så vi finder ud af, hvordan vi indretter byen, så der ikke er nogen, der bliver syge og dør af støj, siger Mette Annelie Rasmussen, medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Radikale Venstre, til TV 2 Lorry. 

Ifølge en WHO-undersøgelse fra 2011 er én ud af tre europæere generet af støj i dagtimerne, og én ud af fem får forstyrret sin nattesøvn på grund af støj fra trafikken. Støjbelastningen øger risikoen for hjertekarsygdomme og forhøjet blodtryk.

Vi har haft meget fokus på luftforurening, men vi har ikke haft den samme fokus på støjen. 

Mette Annelie Rasmussen, medl. Teknik- og Miljøudvalget, København (R)

- Vi har haft meget fokus på luftforurening, men vi har ikke haft den samme fokus på støjen, mener Mette Annelie Rasmussen. 

Hvorfor får I så først en støjpolitik nu?

- Vi har jo haft forskellige muligheder for at kunne regulere støj tidligere. Men vi har ikke tidligere kigget på det overordnet set. Vi har haft en tendens til at lave små interventioner, siger Mette Annelie Rasmussen.

Derfor skal der altså nu sættes gang i en tværgående indsats.

Læs også Støj svækker københavnernes helbred

'København halter efter'

Inspirationen kommer fra andre storbyer, hvor man i følge Mette Annelie Rasmussen allerede har skabt sig et samlet overblik - og handlet på det. Hun nævner Berlin, New York og Amsterdam.

I Amsterdam har man for eksempel reguleret støjen fra kanalrundfarterne, fordi speakernes mikrofoner gav larm og ekko for naboerne, fortæller Mette Annelie Rasmussen. 

- København halter efter de andre storbyer, lyder hendes dom.

Læs også Politi undskylder støj fra fly og helikopter

Mange forslag kan komme i spil 

Nu går forvaltningen i gang med kortlægningen af den københavnske støj, både den i hverdagen og i nattelivet. 

Mette Annelie Rasmussen håber, at de i løbet af foråret har en redegørelse klar. 

- Nu har vi sat processen i gang. Så håber vi på, at det kommer til at generere noget opmærksomhed fra københavnere om at komme med nogle forslag, siger hun.

- Det handler ikke om at sige, at der ikke må være støj i byen - det vil der altid være - men at vi får drøftet med københavnerne, hvad der er vigtigt.

Læs også Slut med fest til klokken fem på fremtidens københavner-barer

Efter kortlægningen kommer nemlig så det store spørgsmål: hvor og hvordan skal der sættes ind?

Mette Annelie Rasmussen forestiller sig, at alt fra støjsvag asfalt, indførsel af stillezoner, regler for hvornår man kan køre varer ud og ind af byen samt begrænsinger på udeservering kan komme i spil. 

Men når der blandt politikere og københavnere både er unge og gamle, festglade og rolige - hvordan bliver man så nogensinde enige om noget?

Det er klart, at der kommer til at være en diskusison, og det bliver en politisk forhandling. Og der tænker jeg, at vi kan vi tage ved lære af andre byer, svarer Mette Annelie Rasmussen. 

Læs også Nabo til motorvej kræver handling: "Vi har jo støj konstant"