Nu skal busserne fyldes mere op

Mens passagertallet på de fem lokalbaner i Nordsjælland sidste år steg med 180.000, så ser det stadig sløjt ud, når man tæller passagerer i busserne i den nordlige del af Nordsjælland.

Her knækkede kurven for alvor den forkerte vej i 2002, da antallet
af busser blev skåret kraftigt ned. Og hvis Movia skal leve op
til sin målsætning om fem procent passagerfremgang fra
2007-2010, skal der ske noget drastisk, skriver Frederiksborg
Amts Avis.Derfor har Movia nu lanceret en ny strategi for den
kollektive trafikbetjening af Nordsjælland. Planen er netop
blevet præsenteret for Region Hovedstaden, der betaler
underskuddet på togdriften. - Vi har forsøgt at lave en strategi
for det område, som i forvejen dækkes af lokalbanerne, og som
binder tog og bus sammen på en måde, så vi får den bedst mulige
dækning i fremtiden, siger Movias banechef, Tommy Frost.I
hovedtræk går planen ud på, at lokalbanens tog sammen med en
række hovedbusruter - R-linjer - skal binde de større bysamfund,
erhvervsområder og pendlingsstrømme sammen med hurtige, direkte
forbindelser.Samtidig skal der være faste minuttal både på tog
og R-busserne, og de skal køre i halvtimesdrift i dagtimerne og
i timedrift aften og weekend. Et par buslinjer foreslås også
droppet, fordi ruten ligger stort set parallelt med
jernbanesporene. Tilbage bliver en række lokale buslinjer i
tyndere befolkede egne, som skal betjenes af en blanding af
lokale buslinjer, skolebusser som også kan tage andre passagerer
med, samt telebusser og Flextrafik. I sidste ende er det
kommuner og regioner, der gennem deres trafikbestillinger til
Movia afgør, hvor meget af planen der realiseres. - Strategien
er at have flere busser på hovedlinjerne end i dag. Hvis
kommunerne vælger at opretholde samme niveau på de lokale
buslinjer, vil det give en ekstraudgift. Men opgaven kan også
løses mere fleksibelt via Flextrafik med taxa og minibusser,
siger Tommy Frost.