Nu kan du finde bycykler i Rejseplanen

Bycyklerne optræder nu på Rejseplanens live-kort. Det betyder "koloenormt meget", fortæller formand for By- og Pendlercykel Fonden.

Foto: By- og Pendlercykel Fonden

De fleste danskere bruger Rejseplanen jævnligt. Faktisk er appen downloadet af mere end 3,7 millioner danskere.

Og indtil nu har kun firhjulet offentlig transport optrådt i appen.

Men nu kan du også finde bycykler på Rejseplanen, hvis du bor i København, Frederiksberg, Høje-Taastrup - og snart Rødovre.

Læs også Færre i brug og færre i drift: Bycyklen har problemer

De kommer dog ikke til at optræde som en mulighed, når du søger på en rejse - ligesom bus og tog gør - men du kan finde din bycykelstation under funktionen "live map" i appen. Med den kan du danne dig et overblik over de transportmuligheder, der er tæt på dig.

Cyklerne optræder også på kortet, der viser din rejse i bus og tog. 

Sådan ser live-funktionen ud på Rejseplanen. Foto: Rejseplanen

Her kan du se, hvor mange ledige cykler der er, og du kan klikke dig videre og reservere én af dem.

- Det betyder koloenormt meget. Målet med bycyklen har fra start været, at den skal være det fjerde ben i den kollektive trafik, og derfor har det længe været vores ønske at blive integreret i Rejseplanen. Bycyklen er primært en pendlercykel, der skal binde den kollektive trafik sammen og sikre smidig og fleksibel transport på tværs af det eksisterende offentlige transportnet. Derfor giver det supergod mening, at man nu kan finde os på Rejseplanen, siger formand for By- og Pendlercykel Fonden, Niels E. Bjerrum, til TV 2 Lorry. 

På sigt skal bycyklerne være en del af de transportmuligheder, som Rejseplanen foreslår dig, når du skal fra A til B, men det er endnu ikke muligt.

Rejseplan kan give flere brugere

Bycyklen har haft nogle blandede år på det sidste. 

Rejs med rejseplanen

  • 3,7 millioner danskere har downloadet appen Rejseplanen.
  • Rejseplanen viser dagligt mere end en million rejser.
  • Rejseplanen er den 4. mest uundværlige app.
Kilde: Rejseplanen

Fra 2016 til 2017 faldt antallet af brugere med 22 procent. Det har By- og Pendlercykel Fonden tidligere forklaret med en våd og regnfuld sommer i 2017.

I år, hvor vejret har været fantastisk i maj måned, er antallet af bycyklister da også på sit højeste nogensinde i perioden.

Niels E. Bjerrum håber, at samarbejdet med Rejseplanen kan rykke endnu mere i brugertallene: 

- Det er vores forhåbning, at når vi bliver tilgængelig via rejseplanlægning, så vil flere tilvælge bycyklen som transport, når de skal rundt i byen, siger han.

Fra Rejseplanen er der også glæde ved samrbejdet: 

- Mobilitetsmarkedet er i rivende udvikling, og det samme gælder Rejseplanen. Vores ambition frem mod 2020 er at vise alle relevante transport- og mobilitetstilbud, der findes for at komme fra A til B. Derfor er Bycyklen en meget velkommen og relevant tilføjelse for vores brugere, siger Rejseplanens direktør, Christina Hvid.

Til efteråret kommer bycyklerne også til Rødovre. 

Når man søger på en bestemt rute, kan man på kortet se alle bycykelstationerne, og hvor mange ledige cykler de har. Foto: Rejseplanen

Bag om bycyklen

DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune præsenterede bycyklen i 2014. 

Leverandøren af bycyklen - GoBike - gik konkurs sidste år. 

By- og Pendlercykel Fonden overtog herefter GoBikes datterselskab. 

By- og Pendlercykel Fonden er stiftet af DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, og den ejer retten til at udbyde og markedsføre bycyklen. 

De tre samarbejdsparter DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune bidrager samlet med 86,5 millioner kroner til aftalen om bycyklen. Københavns Kommunes andel er 40 millioner kroner. Aftalen om bycyklen omfatter et system, der er i drift i otte år. 

Bikeshare Denmark står for levering, drift og vedligeholdelse af bycykelsystemet. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret