Nu iværksættes forundersøgelser: Skal Helsingør have tunnel til Sverige?

I de næste to et halvt år skal Vejdirektoratet og den svenske ditto undersøge muligheden for en fast vej- og baneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Mange kender færgeforbindelsen Helsingør - Helsingborg.

For nogle er færgeturen det perfekte pitstop med både toldfri øl, vin og cigaretter, før man står med svensk grund under fødderne, mens turen for andre er irriterende og spild af tid i forhold til den relativt beskedne distance på seks kilometer mellem slotsbyen og det svenske. 

Hvis du er mest til færgeturen, kan du roligt ånde lettet op. Den 20 minutter lange pause vil fortsat være aktuel de næste mange år.

Men ser du hellere, at der bliver etableret endnu en fast forbindelse mellem det danske og det svenske, er der også noget at glæde sig over.

Det skal analysen indeholde:

  • et forslag til linjeføringer
  • en vurdering af behovet for udbygningen af vejinfrastruktur på dansk og svensk side
  • beregninger af konsekvenserne for person- og godstrafik på ren vejforbindelse, samt beregninger af samfundsøkonomien i projektet 
  • beregninger af brugerfinansiering for både en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og baneforbindelse for persontog
  • pris for en HH-vejforbindelse og togforbindelse for persontrafik.
Kilde: Vejdirektoratet

Nu skal mulighederne for en brugerbetalt fast forbindelse mellem nabolandede nemlig undersøges til bunds.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Sammen med Trafik- Bygge og Boligstyrelsen og det svenske Trafikverket starter Vejdirektoratet nemlig nu en lang strategisk analyse på to et halvt år, som skal se nærmere på, hvad der skal til for at en fast forbindelse kan blive en realitet over sundet. 

Billedet viser en af de mulige løsninger på fast forbindelse til Sverige i Nordsjælland. Begge er tunneller.
Billedet viser en af de mulige løsninger på fast forbindelse til Sverige i Nordsjælland. Begge er tunneller.
Foto: Vejdirektoratets grafik

- En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har været drøftet i mange år. Nu skal vi i gang med at undersøge grundigt, hvordan sådan en forbindelse kan etableres og finansieres, og hvilken værdi den giver for samfundet, siger Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

Analysen skal være med til at klæde politikerne på, før der skal tages endelig stilling til, hvorvidt der skal arbejdes videre med idéen. 

Forbindelsen, som kaldes HH-forbindelsen, skal analyseres med mulige anlægsforbindelser.

Indtil videre arbejdes der både ud fra at forbindelsen kan være en kombineret tog- og vejforbindelse, ligesom to forbindelser - en vejtunnel og en tog tunnel - også undersøges.

Arbjedes påbegyndes allerede den 1. juli 2018 og forventes afsluttet ultimo 2020.

Fakta:

  • Budgettet for den strategiske analyse er 17,3 mio. DKK, hvoraf de 7,3 mio. gives som tilskud fra EU.
     
  • Den danske beslutningsproces for statslige infrastrukturprojekter: Indledende undersøgelser og strategiske analyser → Forundersøgelser → VVM-undersøgelser (Vurdering af Virkninger for Miljøet) → Anlæg.
Kilde: Vejdirektoratet

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik