Først lokkede vi kineserne hertil: Nu gælder det inderne

På trods af store kulturforskelle kommer der flere og flere indiske turister på visit i hovedstadsområdet.

Sidste år åbnede en direkte flyrute mellem Indien og København – og den har haft stor betydning i forhold til at få tiltrukket indiske turister til hovedstadsområdet.

Allerede i årets første syv måneder har der ifølge Wonderful Copenhagen været 48.000 indiske overnatninger i Region Hovedstaden, og det er en stigning på over 20 procent i forhold til sidste år. Isoleret set har juli måned især været god med en stigning på 45 procent.

Store kulturforskelle

Der er store forskelle mellem den danske kultur og de traditionelle indiske rejsende:

Inderne har eksempelvis generelt en anden måde at stå i kø på, som ikke ligner vores køkultur. 

De har også en anden tilgang til priser i butikker, restauranter osv., som de generelt mener er til forhandling.

Da de traditionelle indiske turister ofte er velhavende, er de vant til et højt serviceniveau, som de ikke altid oplever i de skandinaviske lande.

Madkultur kan også være en stor udfordring.  En stor del af inderne er vegetarer eller veganere, eller jain (som ikke spiser rodfrugter). Og blandt kødspisende indere er det sjældent svine- og oksekød, man spiser.

Kilde Wonderful Copenhagen

Så med andre ord kan hovedstadens turismeaktører godt gøre sig klar, for alt peger i retning af, at der kun vil komme flere indiske turister til. Antallet af indere, der rejser globalt, er i stor vækst, og det gør Indien aktuelt til et af verdens største markeder for udrejsende turister.

Lav gennemsnitsalder

Det er især grupperejser alene for kvinder, folk på bryllupsrejser, velhavende og veluddannede familier og de helt unge, der er særligt interresante for Greater Copenhagen.

- Indien er verdens næststørste marked for udrejsende turister, så potentialet i Indien er meget stort. Derudover er gennemsnitsalderen i Indien kun 27 år, og netop de helt unge er særligt interessante for os som segment, da de matcher vores udbud af oplevelser og vores kultur bedre end de ældre segmenter, der er mere traditionelle i deres rejsemønster. De unge, som ofte rejser selvstændigt, bliver generelt også lidt længere på destinationen, og har et stigende forbrug, så vi får mere ud af dem, siger kommunikationschef i Wonderful Copenhagen, Tine Kastrup-Misir.

Indiske turister

Der er særligt fem grupperinger i Indien, der er interessante for Danmark/Skandinavien:

• Grupper af kvinder, der rejser sammen
• Rejsende, der er afsted for at fejre bryllupper, fødselsdage etc. sammen
• Millennials
• Generation Z
• Velhavende og veluddannede familier (35 – 50 år)

Kilde: Wonderful Copenhagen

Hun peger blandt andet på, at de unge indere er mere interesseret i at opleve og være en del af den kultur, de besøger. For eksempel interesserer de sig i stigende grad for de lokale madkulturer, og det på trods af at mange indere sjældent spiser svine- og oksekød.

Vil komme tæt på dansk kultur

- De er opsat på at opleve attraktioner, hvor de i højere grad selv er en aktiv del af oplevelserne, og så er de interesserede i at komme tæt på vores lokale kultur og har også fokus på vores samfund og vores ligestilling, siger Tine Kastrup-Misir.

Wonderful Copenhagen har i samarbejde med Malmø lavet en kampagnevideo til inderne, som du kan se herunder.

- I og med at vi sigter mod de segmenter, der bliver her lidt længere, og som interessemæssigt matcher vores destination, arbejder vi på at folde vores ud destination ud som ikke kun hovedstaden, men også hele Sjælland og Sydsverige, siger Tine Kastrup-Misir.

Kampagnevideo til inderne

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik