Nu får McDonalds kommunalvalg på menuen

Ny kampagne fra McDonalds skal få flere danskere i stemmeboksen til kommunal-og regionsvalget den 21. november.

Hvad har valg og fastfood med hinanden at gøre?

En hel del ifølge en ny kampagne fra McDonalds, som skal få flere danskere i stemmeboksen ved valgstederne tirsdag den 21. november, når der skal stemmes til kommunal- og regionsvalget.

Og hvis det skal lykkes, skal danskerne mindes om vigtigheden af deres stemme så ofte som muligt i dagene op til. Også når de er ude og spise med vennerne eller kører forbi en drivein og køber en kop kaffe på vej til arbejde.

Derfor vil gæster fra onsdag den 15. november ikke kun få mad og drikke, men også en flyer med et klart budskab om at stemme ved kommunal- og regionsvalget, når de den kommende uge besøger en af McDonalds’ 88 restauranter landet over.

Humor og information

Og det er noget, der batter, for McDonalds serverer intet mindre end 172.000 måltider for danskerne om dagen.

Det fortæller kommunikationschef hos McDonalds Danmark, Pia Tobberup, til TV 2 Lorry.

- Vi synes, det er meget naturligt at støtte op om.  Vi har 88 restauranter fordelt over hele landet og har dermed en ret stor kontaktflade til danskere i alle aldre og med forskellig baggrund, som vi kan oplyse om valget. Det vil vi gerne gøre – på en i øvrigt neutral måde, siger hun til TV 2 Lorry.

- De flyers, som bliver delt ud, vil på den ene side have et humoristisk budskab med, hvor lang tid det tager at stemme versus hvor lang tid, almindelige dagligdags sysler tager - i det her tilfælde at sætte hår. På bagsiden er der så informationer om, hvordan man stemmer, forklarer Pia Tobberup.

Sælger ikke flere burgere

Hun tilføjer, at man fra McDonald’s Danmarks side også gerne vil støtte demokratiet og udviklingen i de lokalsamfund, som fastfood-kæden er en del af.

- Vores amerikanske arv gør, at mange måske ikke tænker over, at vi er en dansk virksomhed med dyb lokal forankring rundt om i landet. Vi har dansk hovedkontor, 21 danske franchisetagere, 88 danske restauranter og 4200 danske medarbejdere, siger Pia Tobberup. 

Kampagnen, som McDonalds laver i samarbejde med KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet, bliver også integreret på McDonalds Danmarks Facebookside, som har mere end 250.000, primært unge, følgere.

Samtidig vil opfordringen til at stemme nå ud til McDonald’s ca. 4.200 medarbejdere, hvoraf mange af dem også står over for at skulle stemme for første gang.

Og der er brug for en ekstra indsats, for omkring 30 procent af de stemmeberettigede til kommunal- og regionsvalget bliver typisk hjemme. Og det er især de unge.

- Der er ingen økonomisk gevinst i det for os. Vi sælger ikke flere burgere. Det, det handler om, er at vi gerne vil støtte op om noget, der giver god mening, samtidig med at vi fortæller, hvem vi er, siger Pia Tobberup til TV 2 Lorry.

Fakta om samarbejdet mellem KL, Danske Regioner, Økonomi- og Indenrigsministeriet og McDonalds Danmark

  • KL, Danske Regioner, Økonomi- og Indenrigsministeriet og McDonalds er gået sammen om en kampagne med budskabet: ”Brug et øjeblik af dit liv på at stemme”
  • Kampagnen er en del af KL, Danske Regioner, Økonomi- og Indenrigsministeriets kampagne ”Tænk dig om, før du ikke stemmer”.
  • I perioden 14. november til 21. november vil der med alle måltider serveret i McDonalds’ restauranter og som takeaway medfølge en flyer med en opfordring fra KL, Danske Regioner, Økonomi- og Indenrigsministeriet og McDonalds til at ”huske at stemme den 21. november”.
  • Kampagnen bliver en integreret del af McDonalds Danmarks Facebookside, der har mere end 250.000 følgere.
  • Kampagnen vil hver dag i ugen op til valget nå ud til de ca. 172.000 daglige gæster i de 88 danske restauranter.
  • Kampagnen er upolitisk og indeholder alene en fælles opfordring til at huske at stemme til kommunal- og regionsvalget den 21. november.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik