Københavns Kommune har brugt 16,2 millioner på et nyt trafikstyringssystem, der hedder MobiMaestro. Det skal kombinere forskellig trafikdata og automatisere lyskurvenes tilpasning til trafikken. Det skriver Ingeniøren.
- Vi vil mere eller mindre løse samme opgaveportefølje som før, men vi får mere overblik, vi får mulighed for bedre og mere effektivt at lave tilpasninger mange steder, og for at kommunikere mere præcist til trafikanterne – også til cyklisterne, siger Mads Gaml, der er programchef for trafik i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning, til Ingeniøren.
Ændringer bliver automatiseret
Trafikken i København har tidligere været styret af en række forskellige systemer, der kun i mindre grad har spillet sammen. Det har gjort det svært at udnytte systemerne til strategisk styring af trafikken.
MobiMaestro kan kombinere data for køer, trafikmængder, rejsetider og status for lysreguleringer.
Det vil give kommunens ingeniører i det nye trafiktårn ved Dybbølsbro mere overblik over trafikken og mulighed for at automatisere de ændringer i trafikstyringen, der i dag laves manuelt.
Computer kan forlænge det grønne lys
Fremover kan computeren for eksempel forlænge varigheden af det grønne lys, hvis køen på en strækning bliver for lang.
Systemet har dog ikke mulighed for at lave ændringer, der ikke først er godkendt og undersøgt af kommunens ingeniører.
- Vi har for eksempel slet ikke mulighed for at sætte en lyskurv til grøn eller for at give grønt lys i begge retninger. Vi og systemet kan kun skifte mellem de programmer, der allerede ligger i gadeskabene, siger Mads Gaml til Ingeniøren.