Nu får københavnere elektriske dele-løbehjul

I januar stilles 200 dele-løbehjul ud i København. Løbehjulene skal gøre det nemmere at vælge bilen fra.

01:05

Vi har testet de nye løbehjul på en privat sti.

Efter nytår stiller den svenske virksomhed Voi 200 el-løbehjul ud i København.

FACTS OM EL-LØBEHJULENE

Sådan virker det: Løbehjulene låses op via. app'en "VOI".

 

Pris: Det koster 10,- kroner at starte en tur og derefter 1,5 krone i minuttet.

 

Aldersbegrænsning: Du skal være 18 år for at benytte VOI's service.

 

Forsikring: I Danmark vil du være forsikret. Forsikringen dækker skader på tredjeparter.

 

Alkohol: Det er ulovligt at bruge løbehjulene under påvirkning. VOI arbejder aktivt for at mindske spirituskørsel, bl.a. ved at fjerne løbehjulene kl. 21.00 hver dag.

Se mere

I første omgang rulles de 200 el-løbehjul ud på Vesterbro og Nørrebro, og det er planen, at øvrige bydele skal følge efter hurtigst muligt.

De elektriske dele-løbehjul, såkaldte ”e-scooters”, lanceres samtidig med, at en forsøgsordning med at lovliggøre de elektriske løbehjul træder i kraft.

Løbehjulene lejes via mobilen og gør det muligt for byens gæster og indbyggere at tage det tohjulede køretøj i stedet for besværet med en taxi eller at finde ud af den kollektive trafik.

- Vi tilbyder en nem, sjov og miljøvenlig transportform, der er en forlængelse af den kollektive transport, som gør det nemmere at vælge bilen fra. Vores vision er en by skabt til liv og ikke biler, siger Eric André, landechef for VOI.

Artikel fortsætter under videoen...

01:44

Hør Eric André, landechefen for Voi, fortælle om de elektriske løbehjul.

Luk video

De elektriske løbehjul er ”free floating”, og skal ikke parkeres i en docking-station efter endt tur. Det vil sige, man har mulighed for at tage løbehjulet lige til døren.

Der indsættes et særligt ”Street Team” i de københavnske gader, som vil fjerne de løbehjul, der skulle være til gene for andre trafikanter eller er parkeret ulovligt.

Desuden får brugerne advarsler via. app’en, hvis de stiller løbehjulet fra sig et sted, hvor det ikke er tilladt. Der vil blive sat geografiske restriktioner op for, hvor de må parkeres.

El-løbehjul møder kritik

I oktober stillede det amerikanske firma Lime løbehjul op i København. Efter fem dage trak de sig dog igen, fordi de tohjulede køretøjer på det tidspunkt var ulovlige at benytte i gaderne.

Fra januar starter en forsøgsordning med el-løbehjulene i gaderne. Det har allerede affødt bekymringer blandt politikerne i den danske hovedstad.

- Jeg er bekymret for det her. Faktisk forstår jeg slet ikke, hvorfor det er blevet gjort lovligt. Jeg kunne godt tænke mig, at der blev sat nogle begrænsninger. For eksempel i myldretiden når mange skal til og fra arbejde, siger Liberal Alliances medlem af Borgerrepræsentationen, Heidi Wang.

Radikale Venstres Mette Annelie Rasmussen mener, at Københavns Kommune bør drage nytte af nogle af de erfaringer, gode såvel som dårlige, som andre storbyer allerede har gjort sig på området.

Det gælder eksempelvis Antwerpen i Belgien. Her har man ifølge Mette Annelie Rasmussen lavet et sæt guidelines i samarbejde med flere af de firmaer, der udlejer el-løbehjul.

- Som jeg har forstået det, er der også flere af de her udbydere, som er interesseret i at indgå i en dialog med os om, hvordan vi laver en fornuftig tilpasning til København, har hun sagt til TV 2 Lorry.

Løbehjulene er også udbredt flere steder - blandt andet i Frankrig og Spanien.

I Frankrig blev fem dræbt og 284 såret på rulleskøjter og løbehjul i 2017. Bystyret i Paris overvejer nu at indføre et kørekort til el-løbehjul.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik