Borgmestrene og regionsrådsformanden skriver under på den endelige aftale om, at Hovedstadens Letbane skal blive en realitet. Foto: Henrik Modler - TV 2 Lorry

Nu er det en realitet: Hovedstadens Letbane skal bygges

Nu har borgmestre og regionsrådsformand skrevet under på, at hovedstadsområdet skal have en letbane.

Elleve borgmestre og formanden i Region Hovedstaden var mandag samlet i Byrådssalen på Gladsaxe Rådhus for at skrive under på en fælles aftale. En endelig aftale om, at byggeriet af Hovedstadens Letbane nu skal sættes i gang. 

Læs også Letbane har skabt stor debat: Nu har Lyngby truffet beslutning

Staten vil betale 40 procent. af den nye letbane, Region Hovedstaden vil betale 26 procent., og de 11 kommuner vil tilsammen betale 34 procent af anlægsudgifterne. Når letbanen er bygget, skal kommunrene og regionen stå for alle udgifter til drift og vedligeholdelse af letbanen.

Sådan bliver den nye letbane

Hovedstadens Letbane kommer til at gå fra DTU i Lyngby til Ishøj. Den bliver 28 kilometer lang, og den kommer til at bestå af 29 stationer.

Letbanetogene kommer til at køre hvert femte minut i dagtimerne og hvert tiende minut i aftentimerne og i weekenderne.

Læs også Ny letbane kan koste busruter i helt andre kommuner

Det kommer til at koste cirka 6,2 millarder kroner at anlægge letbanen, købe tog og lave et vedligeholdesescenter.

Man forventer, at der vil være 13-14 millioner om året, der kommer til at bruge den nye letbane, og man forventer at passagertallet vokser til 17-18 millioner.

Letbanen forventes at kunne åbne i 2024.