00:14

Nordsjællands trafikmafia deler kaffe ud til pendlere

Flere Nordsjællandske borgmestre lavede i dag en happening på Rungsted Station, for at gøre opmærksom på Kystbane-pendlernes mange udfordringer.

Borgmestrene fra en række nordsjællandske kommuner stod klar på Rungsted Station i morges klokken 7. Bevæbnet med 600 kopper kaffe og 600 snegle, prøvede de at gøre morgenen lidt rarere for de prøvede pendlere.

Uddelingen var en del af en happening, hvor de nordsjællandske borgmestre vil gøre opmærksom på pendlerne på Kystbanens daglige udfordringer. Og især her i sommerperioden kæmper pendlerne ekstra meget.

Banedanmark er nemlig gået i gang med spor- og broarbejde på Kystbanen, der varer fra 23. juni til og med den 6. august. Det betyder, at de mange pendlere mellem Rungsted Kyst og Helsingør de næste 6 uger skal sætte sig i en togbus, når de skal hjem. 

Læs også Nordsjællandske borgmestre vil have del i motorvejs-penge

- Det er for at bakke op om vores borgere, som er rigtig sure. Og så for at fortælle vores borgere, at vi bakker op om dem og arbejder på sagen, siger Steen Hasselriis, der er borgmester i Halsnæs, til TV2 Lorry.

Rammer færrest passagerer i sommerferien

Sporarbejdet på Kystbanen har været planlagt i flere år. Men alligevel er pendlerne ikke tilfredse med måden det er blevet håndteret på.

-   Hvis man gennem de sidste ti-femten år havde vedligeholdt det ordentligt, så tror jeg ikke, at vi havde stået i den her situation, siger repræsentant for Pendlerklubben Snekkersten-København, Peter Langford, til TV2 Lorry.

Og han bakkes op af Benedikte Kiær, der er borgmester i Helsingør.

- Kystbanen er en af de strækninger, som er mest pendlertung. Men også en af de strækninger, man har gjort allermindst ved i alt for mange år. Det her er et lille skridt på vejen, men der skal mange flere skridt til, siger hun til TV2 Lorry. 

Læs også Trafikmafia i Nordsjælland

Men ifølge Banedanmark, så skaber sporarbejdet færrest problemer for passagererne, når det placeres i sommerferien.

- Vi har planlagt arbejdet således, at det udføres i sommerferien, hvor der traditionelt er færre passagerer, der bruger Kystbanen. Samtidig har vi i samarbejde med DSB bestræbt os på, at der er kun er ét skifte mellem tog og bus i perioden, hvor der er spærret på Kystbanen, siger Andreas Christoffer Lund, der er projektleder i Banedanmark.

Den Nordsjællandske Trafikmafia

Det er ikke første gang, at de nordsjællandske borgmestre samarbejder på trafikområdet. Det har de gjort i tre et halvt år, siden de oprettede en såkaldt ’trafikmafia’. Mafiaen består af borgmestrene fra Fredensborg, Frederikssund, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød.

Sammen kæmper de om fælles trafikprojekter. Med tre hovedmål. En færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen, færdiggørelse af Hillerød-motorvejen og at få Kystbanen ordentligt i gang. Og de nordsjællandske kommuner føler de når længere, når de står side om side. 

Læs også Nordsjællandsk trafikmafia på vej

- Vi føler vi bliver hørt på Christiansborg. Vi har fået Frederikssundmotorvejen og Hillerød-motorvejen ind på lystavlen i regeringsgrundlaget. Og Kystbanen er man jo i gang med at lave noget ved nu. Vi føler bare, at vi er nødt til at opretholde presset og være meget vedholdende, siger Steen Hasselriis til TV2 Lorry.