Foto: TV2/Lorry

Nødråb fra skadestues ansatte bremset

Sygeplejersker på Herlev Hospital oplevede at få mundkurv på af afdelingsledelsen, da de i februar slog alarm over, at flere patienter ikke blev behandlet i tide på skadestuen skriver Berlingske.

Sygeplejerskerne indberettede flere såkaldt utilsigtede hændelser til regionen og hospitalets sikkerhedsansvarlige, bl.a. fordi de måtte vente for længe på læger fra andre afdelinger, der skulle tilse akut syge patienter på skadestuen.Men afdelingsledelsen skrev til personalet, at der »var sket et skred« i indberetningerne, og at »det er uacceptabelt at misbruge et patientsikkerhedssystem til at skyde med skarpt på kolleger.«

Ledelsen mente altså, at sygeplejerskerne frem for at indberette fejl i patientbehandling misbrugte systemet til at klage over deres kolleger.
Det opfattede sygeplejerskerne som om, at afdelingsledelsen gav dem mundkurv på. Deres tillidsrepræsentant, Marie Hasle, bekræfter, at ledelsens udmelding skabte utilfredshed.

Personalets indberetning af utilsigtede hændelser skal sikre, at fejl og uhensigtsmæssigheder opdages og rettes. Dansk Sygeplejeråd (DSR), der sidder i bestyrelsen for Dansk Selskab for Patientsikkerhed, advarer mod, at der lægges låg på indberetninger om utilsigtede hændelser.

»Når medarbejderne gør det her, er det et råb om hjælp, fordi de godt kan se, at der er noget, som burde være gået anderledes, hurtigere og bedre. Det er udløst af en reel bekymring for patienternes situation og en faglig, professionel stolthed. Det bør man som ledelse tage godt imod og være med til at finde løsninger på problemet frem for at lægge en dæmper på det,« siger Grete Christensen, formand for DSR til Berlingske.

Danske Patienters direktør, Morten Freil, er også kritisk:
»Det er stærkt bekymrende, hvis ledelsen begynder at sortere i, hvad der skal indberettes og ikke indberettes. Lange ventetider kan godt føre til en dårlig behandlingskvalitet, og derfor er det helt afgørende, at alle utilsigtede hændelser indberettes.«

På Herlev Hospital siger ledelsen, at sagen burde have været taget op på et møde:

»Vi opfordrer faktisk folk til at bruge systemet. Så hvis de opfatter brevet som en mundkurv, er det en overfortolkning. Men jeg vil gerne erkende, at det formuleringsmæssigt og kommunikativt kunne være gjort smartere,« siger Finn Rønholt, vicedirektør på Herlev Hospital.